România menține cea mai ridicată inflație din Uniunea Europeană pentru a treia lună la rând. Coșul de consum din diverse țări europene surprinde.

În luna iunie, România a înregistrat cea mai mare inflație dintre toate țările din Uniunea Europeană, conform unei metodologii care facilitează compararea statistică între state. Indicele armonizat al prețurilor de consum, calculat pe baza metodologiei Eurostat, a atins valoarea de 5,8. România este urmată de Estonia și Ungaria.
Măsurile fiscale anunțate de Guvern au determinat economiștii să își ajusteze prognozele legate de inflație. Noile estimări sugerează că scumpirile vor continua, iar în toamnă ne putem aștepta la o inflație de 8%, iar în cazul unui context geopolitic nefavorabil (tarife ridicate etc.), inflația ar putea atinge chiar 10%.
Fiecare țară utilizează metode proprii pentru a calcula inflația în funcție de obiceiurile de consum specifice. Spre exemplu, Regatul Unit include prețul plăcintelor cu fructe și al gogoșilor, în timp ce Franța monitorizează prețurile melcilor, al gărzilor de corp și al serviciilor sexuale.
Regatul Unit: Gogoșile și plăcintele cu mere la calculul inflației.
Coșul de consum se modifică anual, eliminând produsele care nu mai sunt reprezentative și introducând altele care au devenit semnificative, în special din domeniul IT&C.
Pentru măsurarea inflației, Regatul Unit ia în calcul prețurile pentru piureul de cartofi, plăcintele cu fructe și gogoșile. Piureul de cartofi a fost inclus pe listă în 2018.
De asemenea, se calculează separat prețurile pentru vacanțele cu rulota sau lichidele pentru țigările electronice.
Franța analizează cu atenție prețurile pulpelor de broască și ale melcilor, având categorii de carne distincte, precum cea de cocoș, prepeliță și fazan.
Afinitatea germanilor pentru carne se reflectă în coșul folosit pentru calcularea inflației, unde prețul bratwurst-ului și al șnițelului sunt esențiale. Ketchup-ul picant a fost de asemenea inclus pe listă.
Italia subliniază pasiunea sa pentru gătit, având separați prețurile pentru uleiuri de gătit și cele comestibile. Roșiile pentru sosuri sunt distinse de cele pentru gătit, iar peștii sunt divizați în cei de crescătorie și de apă dulce.
Țările de Jos măsoară separat prețurile pentru diferite categorii de mașini, inclusiv „clasa mini”, „clasa compactă”, „clasa de mijloc compactă”, „gama medie”, „Midi-MPV” și SUV-uri.
Franța include prostituția în mod unic: „tariful” prostituatelor ca indicator al inflației.
În luna septembrie, indicele armonizat al inflației înregistrează valori asemănătoare în România, Slovacia, Croația și se apropie de cel din Belgia, deși standardul de viață în aceste țări variază considerabil.
Clarificarea inflației și costului vieții.
Adesea, termenii „inflație” și „costul vieții” sunt folosiți ca fiind sinonimi, deși nu au aceeași semnificație, chiar dacă sunt interconectate.
Inflația reflectă o imagine de ansamblu; pe măsură ce prețurile alimentelor, hainelor sau costurile reparațiilor auto cresc, puterea de cumpărare scade. Rata inflației este calculată lunar de Institutul Național de Statistică pe baza unui coș de bunuri și servicii care reflectă obiceiurile de consum dintr-o țară.
Costul vieții este utilizat pentru comparațiile legate de venitul minim necesar pentru a acoperi nevoile esențiale în diverse locații din țară sau din lume. Spre exemplu, costul vieții este mai ridicat în București comparativ cu Teleorman sau Giurgiu.
Referindu-ne la inflație și la coșul de consum, este esențial de menționat că acesta variază semnificativ de la o țară la alta.
Analizând datele oferite de Fondul Monetar Internațional, am observat diferențele în consumul de bunuri și servicii în diverse state prin ponderea cheltuielilor.
Ponderile diferitelor categorii din coșul de consum evidențiază modelul cultural de consum și nivelul de dezvoltare economică al fiecărei țări.
O țară poate ajusta ponderile categoriilor pentru a reflecta schimbările în modul în care consumatorii își gestionează bugetele în timp.
Articolele incluse în coșul de consum și ponderile atribuite diferitelor bunuri și servicii pot releva prioritățile consumatorilor și economiile naționale. Un instrument statistic, cunoscut sub numele de Legea lui Engel, arată că „cu cât o familie este mai săracă, cu atât ponderea cheltuielilor pe alimente este mai mare”. Ernest Engel, un statistician german, a analizat datele privind cheltuielile gospodăriilor din Regatul Saxonia în secolul al XIX-lea.
Franța: Categoria „diverse bunuri și servicii” include plăți pentru sex, gărzi de corp și astrologi.
Alcool, tutun - 4,5%
Îmbrăcăminte, încălțăminte - 3,7%
Alimente, băuturi - 15,8%
Locuințe, utilități - 15,3%
Sănătate - 11,2%
Recreere, cultură - 8,4%
Restaurante, hoteluri - 6,0%
Transport - 13,3%
Hong Kong: Cheltuielile pentru locuințe și utilități depășesc o treime din total.
Renumită pentru costurile ridicate ale pieței imobiliare, Hong Kong are locuințe și utilități care constituie peste o treime din cheltuielile totale pentru calculul inflației.
Alcool, tutun - 0,5%
Îmbrăcăminte, încălțăminte - 3,2%
Educație - 3,4%
Alimente, băuturi - 9,6%
Locuințe, utilități - 36,9%
Sănătate - 3,0%
Restaurante, hoteluri - 17,8%
Regatul Unit: Cheltuielile britanicilor se aliniază cu cele germane.
Alcool, tutun - 3,5%
Îmbrăcăminte, încălțăminte - 6,1%
Educație - 3,0%
Alimente, băuturi - 8,9%
Locuințe, utilități - 32,8%
Sănătate - 2%
Restaurante, hoteluri - 7%
Mexic: Gospodăriile alocă mai mult din buget pentru alimente comparativ cu țările dezvoltate.
În Mexic, gospodăriile cheltuiesc o proporție semnificativă din buget pe alimente, mai mult decât în țările dezvoltate, precum SUA, Regatul Unit sau Canada, dar mai puțin comparativ cu cele mai sărace state, precum Etiopia și Nigeria.
Alcool, tutun - 2,7%
Îmbrăcăminte, încălțăminte - 4,8%
Educație - 3,5%
Alimente, băuturi - 25,8%
Locuințe, utilități - 19,6%
Recreere, cultură - 4,9%
Restaurante, hoteluri - 9,5%
Transport - 13,8%
Italia: Cheltuieli moderate în educație.
Alături de Franța și Germania, Italia alocă o proporție mică din calculul inflației pentru educație: aproximativ 1%, datorită sistemului de învățământ gratuit și subvenționat de stat.
Alcool, tutun - 3,6%
Îmbrăcăminte, încălțăminte - 6,5%
Educație - 1,1%
Alimente, băuturi - 19,3%
Locuințe, utilități - 11,2%
Restaurante, hoteluri - 8,3%
Transport - 12,7%
Germania: Ponderea cheltuielilor locative se află la aproximativ 32%.
Cheltuielile pentru locuință în Germania constituie în jur de 32% din totalul cheltuielilor. În Franța, această valoare se ridică la 15%. În UE, doar Grecia și Danemarca au o pondere mai mare pentru cheltuielile de locuință în totalul cheltuielilor gospodăriilor.
Alcool, tutun - 3,8%
Îmbrăcăminte, încălțăminte - 4,5%
Educație - 0,9%
Alimente, băuturi - 9,7%
Locuințe, utilități - 32,5%
Transport - 13%
Japonia: Cheltuielile pentru transport sunt cele mai scăzute.
În rândul țărilor dezvoltate, fluctuațiile costurilor de transport au un impact minim în Japonia. Acest fapt se datorează reducerii numărului de proprietari de mașini, având în vedere costurile ridicate asociate deținerea unui vehicul.
Alcool, tutun - 1,6%
Îmbrăcăminte, încălțăminte - 4,4%
Educație - 3,3%
Alimente, băuturi - 19,3%
Locuințe, utilități - 27,6%
Transport - 8%
Nigeria: Peste jumătate din cheltuieli sunt dedicate alimentelor.
Cheltuielile pentru mesele luate în oraș reprezintă doar 1% din buget.
Alcool, tutun - 1,1%
Îmbrăcăminte, încălțăminte - 7,7%
Educație - 3,9%
Alimente, băuturi - 51,8%
Locuințe, utilități - 16,7%
Recreere, cultură - 0,7%
Restaurante, hoteluri - 1,2%
Transport - 6,5%
Canada: Aproape 17% din cheltuielile gospodăriilor sunt pentru transport.
Datele arată că distanțele mari necesită alocarea unei părți substanțiale din buget pentru transport.
Alcool, tutun - 2,5%
Îmbrăcăminte, încălțăminte - 5,1%
Alimente, băuturi - 11,3%
Locuințe, utilități - 24,9%
Restaurante, hoteluri - 6,8%
Transport - 17,1%
Sursa informațiilor: FMI, Qz.com, Investopedia.