Un plan de extindere ambițios pentru cel mai mare aeroport din Europa: autostradă în tunel, demolări masive, modificări în cursurile de apă și o puternică opoziție ecologică

Un plan de extindere ambițios pentru cel mai mare aeroport din Europa: autostradă în tunel, demolări masive, modificări în cursurile de apă și o puternică opoziție ecologică
Aeroportul Heathrow, extins cu o a treia pista / Sursă: Aeroportul Internațional Heathrow

Aeroportul Heathrow din Londra, cel mai aglomerat din Europa, se pregătește pentru o extindere semnificativă care ar putea să-l transforme într-unul dintre cele mai frecventate aeroporturi la nivel mondial. Proiectul include investiții de miliarde de euro, provocări ingineresti complexe și lucrări de infrastructură extensive, dar se confruntă cu o opoziție considerabilă din partea activiștilor de mediu, politicienilor și chiar a primarului Londrei.

După o lungă serie de discuții, guvernul britanic a anunțat suportul pentru adăugarea unei a treia piste la aeroport, dezvoltarea unor noi terminale de pasageri, căi de rulare și drumuri de acces, susținând că această expansiune ar putea genera 100.000 de locuri de muncă.

Cu toate acestea, măsura, împreună cu posibilele extinderi ale altor aeroporturi din Londra, Gatwick și Luton, întâmpină o puternică împotrivire. Criticii argumentează că, prin creșterea numărului de călătorii cu avionul, Regatul Unit va avea dificultăți în respectarea angajamentelor legate de schimbările climatice.

Ministrul de finanțe britanic, Rachel Reeves, a declarat că „o a treia pistă este esențială” și a adăugat că guvernul „nu mai poate evita această decizie”.

Heathrow: cel mai aglomerat aeroport din Europa cu doar două piste

Heathrow este cel mai aglomerat aeroport nu doar din Regatul Unit, ci și din întreaga Europă, cu o proiecție de aproape 84 de milioane de călători pentru 2024, operând cu cele patru terminale și cele două piste existente.

Comparativ, alte aeroporturi europene cu un volum similar de pasageri, cum ar fi Paris / Charles de Gaulle (70 milioane pasageri / 4 piste), Amsterdam / Schiphol (66,8 milioane pasageri / 5 piste) și Frankfurt (61,6 milioane pasageri / 4 piste), dispun de un număr semnificativ mai mare de piste.

Extinderea Heathrow pentru a adăuga o a treia pistă reprezintă o provocare majoră în termeni de infrastructură și logistică.

Provocări uriașe legate de construcția extinderii Heathrow

Întrucât aeroportul a fost construit într-o zonă urbană intens dezvoltată, orice extindere va necesita o reconfigurare a mediului urban: demolarea a sute de locuințe, desființarea unor localități, devierea cursurilor de apă și integrarea unei autostrăzi cu 12 benzi în noul proiect.

Astfel, numărul zborurilor operațional de pe Heathrow, care actualmente este limitat la 480.000 anual, ar putea crește până la 720.000, adică aproximativ 2.000 de zboruri pe zi.

Reprezentanții aeroportului au afirmat că, în final, extinderea ar putea permite deservirea a până la 140 de milioane de pasageri anual. Pentru context, cel mai aglomerat aeroport din lume, cel din Atlanta (SUA), a deservit peste 108 milioane de pasageri în 2024.

Noul proiect include o a treia pistă, terminale și căi de rulare recunoscute

Proiectul de extindere cu o a treia pistă a fost propus inițial în 2009 de către guvernul laburist condus de Gordon Brown, dar a obținut aprobarea Curții Supreme abia în 2020. Chiar și cu suportul actualului guvern, elaborarea unui proiect tehnic va necesita cel puțin doi ani.

Planul prevede construirea noii piste în nord-vestul aeroportului, la exact 1.035 de metri distanță de axul actualei piste nordice.

Noua pistă va avea o lungime de 3.500 de metri, lățime de 60 de metri și va include căi de rulare suplimentare, inclusiv căi pentru a conecta noua pistă cu cele existente fără a interfera cu traficul curent.

Administrația aeroportului propune noi terminale, dar și extinderea celor existente

Planurile pentru extinderea Heathrow preconizează construcția de noi terminale și extinderea celor existente cu structuri și zone suplimentare.

La Terminalul 5, cel mai nou și modern dintre terminale, va fi realizată o extensie numită Terminalul 5X, iar în nordul aeroportului se va construi o altă extensie, Terminalul 5X Nord, cu o nouă legătură de tranzit pentru pasageri între cele două.

Modificări semnificative în jurul aeroportului: localități și autostrăzi afectate

Proiectul de extindere va implica și modificări semnificative în regiunile adiacente aeroportului.

Pentru a crea spațiul necesar pentru a treia pistă, mai multe localități vor fi afectate, unele dispărând complet, precum Longford și secțiuni din Harmondsworth și Sipson, la care se adaugă demolări de case, blocuri, hale, depozite, parcări, hoteluri și clădiri de birouri.

Autostrada M25, care se află la vest de Heathrow, va fi de asemenea realocată în subteran, construindu-se un tunel cu 12 benzi.

Intersecțiile M25 și alte rute din zonă vor fi remodelate pentru eficientizarea accesului la aeroport.

Redirecționarea cursurilor de apă pentru noua pistă

Extinderea aeroportului va necesita, de asemenea, redirecționarea mai multor cursuri de apă, inclusiv a Râului Colne, care va fi inclus într-o casetă de apă situată sub noua pistă.

Costul estimat al întregului proiect era inițial de 14 miliarde de lire sterline, dar este așteptată o revizuire a acestei estimări în condițiile actuale.

Chiar și cu sprijinul guvernului, procesul de planificare poate dura până la doi ani, iar orice aprobat va fi supus contestațiilor legale, autoritățile fiind obligate să abordeze îngrijorările legate de mediu.

Data estimată pentru finalizarea extinderii Heathrow

Locuitorii din apropiere și autoritățile locale vor avea de asemenea ocazia de a fi consultați. Odată ce toate etapele sunt parcurse, perioada de execuție a lucrărilor este estimată la șase sau șapte ani.

Cancelarul Reeves a exprimat că speră să vadă „primele lucrări de construcție” în timpul actualei legislaturi, anticipând că prima aeronavă ar putea ateriza pe noua pistă în 2035.

Reeves a subliniat că acest sprijin include și modificarea sistemului de planificare pentru a facilita implementarea acestui tip de proiect.

Proiectul extinderii a întâmpinat întotdeauna opoziție, actualul premier britanic, Keir Starmer, votând împotrivă în 2018.

Totuși, recent, Starmer a afirmat că, deși guvernul trebuie să respecte angajamentele climatice, și creșterea economică este esențială.

Critici și îngrijorări legate de extinderea aeroportului

Secretarul pentru Energie, Ed Miliband, a subliniat că expansiunea infrastructurii aeriene trebuie să fie compatibilă cu bugetul de emisii de carbon al Regatului Unit.

Primarul Londrei, Sadiq Khan, are o poziție de lungă durată împotriva extinderii aeroporturilor din jurul capitalei din cauza impactului negativ asupra calității aerului și a zgomotului.

Partidul Verde a denumit extinderea aeroportului Heathrow drept „definiția iresponsabilității”, co-liderul partidului afirmând că este o fantezie să credem că aceste proiecte pot fi realizate fără a dăuna mediului.

Îngrijorările legate de impactul asupra mediului înconjurător

Extinderea aeroportului se confruntă cu o opoziție puternică din partea activiștilor de mediu. Industria aviației este una dintre sursele semnificative de emisii care contribuie la schimbările climatice, iar presiunea asupra acesteia de a-și reduce impactul este în continuare în creștere.

Rachel Reeves a subliniat progresele din domeniul combustibililor sustenabili și al avioanelor electrice. O a treia pistă la Heathrow ar putea reduce vremea de așteptare în aer, rezultând o utilizare mai eficientă a combustibilului.

Însă, nu este clar dacă aceste tehnologii vor fi suficiente pentru a satisface cererea în continuă creștere de transport aerian, iar Heathrow va trebui să demonstreze că proiectul său respectă obiectivele de emisii nete zero până în 2050.

Comitetul pentru schimbări climatice a atenționat că Regatul Unit nu ar trebui să continue extinderea aeroporturilor fără a dezvolta un cadru pentru gestionarea capacității.

Organizația Friends of the Earth a caracterizat planul pentru a treia pistă drept „extrem de iresponsabil”, iar experții au afirmat că această expansiune ar avea un impact semnificativ asupra emisiilor.

Recomandari
Show Cookie Preferences