Veniturile din chirii necesită o cerere la ANAF începând cu 1 ianuarie 2025
Recent, Codul fiscal a suferit modificări prin OUG 128/2024, care stipulează că, pentru contractele de închiriere semnate din 1 ianuarie 2025 și pentru eventualele modificări, este necesară desemnarea unui proprietar, uzufructuar sau alt deținător legal, atunci când bunul este deținut în comun, ce va avea obligația de a înregistra contractul.
În acest context, ANAF a elaborat un model de cerere ce va trebui completată de contribuabili, care este, în prezent, în faza de proiect.
Contribuabilii care realizează venituri din cedarea folosinței bunurilor personale sunt obligați să înregistreze contractul încheiat și orice modificări ulterioare în termen de maximum 30 de zile de la finalizarea modificării.
Potrivit proiectului de Ordin, cererea de înregistrare a contractelor de chirie trebuie completată și depusă de: • persoanele fizice ce obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor, care au obligația de a înregistra contractul la autoritatea fiscală; • locatorii care doresc să înregistreze contractul pentru a-l transforma într-un titlu executoriu, astfel asigurând plata chiriei conform termenilor și modalităților stabilite în contract, sau, în absența acestora, conform legii.
Cererea poate fi depusă personal, prin împuternicit, prin poștă cu scrisoare recomandată sau prin mijloace electronice de transmitere.
Documentul se completează în două exemplare, unul dintre acestea, însoțit de copia contractului de locațiune, fiind depus la ANAF, iar celălalt exemplar va fi păstrat de contribuabil.