Canalul Panama: aspecte economice în contextul amenințărilor Statelor Unite privind preluarea controlului

Canalul Panama: aspecte economice în contextul amenințărilor Statelor Unite privind preluarea controlului
O navă cargo trecând prin Canalul Panama. Foto: Martin Bernetti / AFP / Profimedia

Controversele legate de Canalul Panama subliniază importanța strategică a acestor puncte de control, nu doar pentru economia panameză, ci și pentru comerțul global și Statele Unite. La 26 aprilie, Donald Trump a afirmat că navele comerciale și militare ale Statelor Unite ar trebui să beneficieze de acces liber prin canalele Panama și Suez, conform unei analize realizate de experții Coface.

Aceasta este cea mai recentă presiune exercitată de președintele american asupra Canalului Panama. Deoarece se îngrijorează de influența în creștere a Chinei asupra infrastructurii și de tarifele considerabil de mari impuse de Panama, Trump a amenințat încă din decembrie 2024 că Statele Unite ar putea prelua controlul, sugerând inclusiv utilizarea forței militare.

În acest cadru, tensiunile dintre Panama și Statele Unite au crescut, mai ales în legătură cu vânzarea, care așteaptă aprobarea autorităților de reglementare, a două porturi din proximitatea canalului către un consorțiu condus de BlackRock, o firmă americană.

În plus, presiunea exercitată de Statele Unite pare să fie eficientă, deoarece Autoritatea Canalului Panama a demarat o licitație pentru construirea unei noi conducte pentru transportul gazului lichefiat din Statele Unite, iar Panama a acceptat să permită desfășurarea trupelor americane în apropierea canalului.

Această acceptare este extrem de importantă pentru Trump, având în vedere că Canalul este esențial pentru comerțul american, atât pentru exporturi, cât și pentru traficul între coastele de est și vest ale țării. De asemenea, tensiunile din jurul canalului reprezintă o problemă majoră pentru economia panameză, care depinde de veniturile generate de acest punct.

Responsabilitatea STATELOR UNITE pentru construcția și administrarea Canalului Panama în secolul XX

În urma Acordului Torrijos-Carter din 1977, controlul canalului a fost transferat către Panama în 1999. Cu toate acestea, acordul a impus neutralitatea canalului și a conferit Statelor Unite dreptul de a garanta aceasta. Această clauză a devenit un subiect central pentru actuala administrație americană, care susține că gestionarea canalului este din ce în ce mai influențată de China.

Trump a condamnat ceea ce consideră a fi o „încălcare” a acordului, afirmând că China „administrează acum Canalul Panama” și avertizând Panama: „îl vom lua înapoi, sau se va întâmpla ceva foarte grav”.

Canalul gestionează o proporție semnificativă a comerțului cu containere din Statele Unite

Investițiile Chinei în infrastructura Panamei sunt de asemenea demne de menționat. În noiembrie 2017, Panama a devenit prima țară din America Latină ce s-a alăturat Inițiativei „Centura și Drumul” (BRI) a Chinei. Canalul Panama, care administrează aproximativ 40% din comerțul cu containere din Statele Unite și 20% din exporturile acestei țări, este un cămin important pentru navele construite pe coasta de est. Statul american naționalizează 75% din tonajul total care a traversat canalul în anul fiscal 2024, cu o diferență substanțială față de China.

De asemenea, Canalul este esențial pentru exporturile americane de gaze naturale lichefiate (GNL), având în vedere că instalațiile de export sunt situate pe coasta de est, iar piața din Asia de Est reprezintă peste 20% din exporturile de GNL ale Statelor Unite. Canalul este, de asemenea, crucial pentru exporturile de cereale, incluzând soia și porumb.

Recent, Autoritatea Canalului Panama (ACP) a adoptat un sistem de licitație pentru rezervarea tranzitului, în urma unei secete severe care a impus restricții în luna august 2023, astfel limitând trecerea navelor.

Implementele acestei licitații au dus la o volatilitate a tarifelor de tranzit, contribuind la o scădere de 26% a tonajului de marfă în anul fiscal 2024, în timp ce veniturile din taxe au scăzut doar cu 5%. Ajustarea taxelor pe tonă a compensat parțial declinul traficului.

Deși restricțiile au fost în mare parte ridicate, un program extins de licitații a fost integrat în sistemul de rezervare al canalului, ceea ce ar putea duce la creșteri suplimentare ale costurilor de tranzit.

Riscurile asociate

Tensiunile între Statele Unite și China în privința gestionării canalului sunt o sursă de îngrijorare pentru posibilele întreruperi ale activității în acest punct strategic, ceea ce ar putea avea un impact asupra transporturilor trans-pacific.

Canalul Panama joacă un rol vital în comerțul global, gestionând aproximativ 5% din comerțul mondial și furnizând cea mai scurtă rută între Coasta de Est a Statelor Unite și Asia. Orice perturbație în operațiunile canalului ar forța navele să adopte rute mai lungi, un fapt complicat dat fiind că Canalul Suez se confruntă cu propriile riscuri.

Transportatorii ar putea fi nevoiți să navigheze în jurul Capului Bunei Speranțe, ceea ce ar adăuga semnificativ la timpul de tranzit.

Restricțiile de tranzit din august 2023 au dus deja la o creștere de peste 30% a tarifelor de transport container pe rutele importatoare.

Este de menționat că importanța strategică a Canalului Panama ar putea diminua pe viitor din cauza schimbărilor climatice și dezvoltării unor rute comerciale alternative.

Coridorul Interoceanic al Istmului Tehuantepec (CIIT) din Mexic, inaugurat în aprilie 2025, ar putea oferi o alternativa, deși nu poate rivaliza cu Canalul Panama în ceea ce privește capacitatea.

O astfel de perturbație ar putea avea efecte adverse semnificative asupra piețelor internaționale și asupra economiei globale.

Incertitudini privind evoluția economică a Panama

Întârzierile în activitatea de transport pe canal ar afecta direct creșterea economică a Panama. Veniturile generate de Canalul depășesc 4 miliarde de dolari, reprezentând aproximativ 5,5% din PIB, iar efectele indirecte contribuie cu încă 2%.

De asemenea, Canalul oferă aproximativ 55.000 de locuri de muncă, influențând infrastructura de servicii, comerț și transport.

Problemele protecționiste și incertitudinile comerciale internaționale afectează negativ economia Panama, care este în mare parte dependentă de servicii financiare și comerciale.

În plus, fluxul de venituri din canal este o parte esențială a bugetului public, iar o scădere a celor 20% din veniturile guvernamentale ar putea agrava deja deficitul bugetar existent.

Economia Panama se confruntă cu provocări structurale și perturbările în comerț ar putea complica perspectivele de dezvoltare economică.

Recomandari
Show Cookie Preferences