Estimările bugetare și cheltuielile reale la festivalurile de muzică
Inflația ridicată a dus la o temperare a interesului românilor pentru festivalurile de muzică din acest an, totuși, participanții au prevăzut un buget mediu de peste 600 de lei, ceea ce reprezintă o creștere de 15% comparativ cu 2023. Analizând comportamentul financar din anii anteriori, se observă că de obicei oamenii cheltuie mai mult la festivaluri decât au planificat, datorită atmosferei plăcute, conform unui studiu efectuat de iSense Solutions.
„Am chestionat persoanele despre interesul lor pentru festivalurile de muzică din acest an. Dispunem de patru seturi de date: octombrie 2022, martie 2023, octombrie 2023 și martie 2024. Spre surprinderea mea, în perioada premergătoare festivalurilor, interesul pentru participare a scăzut puțin în comparație cu aceeași perioadă a anului anterior, precum și față de octombrie 2023”, a precizat Andrei Elvadeanu, reprezentantul iSense Solutions.
Astfel, în rândul festivalurilor de amploare din România, dorința de a participa la Untold a scăzut de la 24% în octombrie 2023 la 20% în martie 2024, iar la Neversea a scăzut de la 19% la 15%. La Electric Castle interesul a coborât de la 14% la 13%, iar la Nostalgia de la 12% la 11%.
Studiul a inclus un eșantion de 502 respondenți.
„Este evident că inflația a avut un impact, dar și faptul că, după pandemie, interesul pentru festivaluri a crescut considerabil, iar acum acest interes s-a temperat având în vedere că oamenii au la dispoziție mai multe opțiuni și o paletă mai largă de activități. Deși scăderea nu este îngrijorătoare, se observă un trend”, a adăugat Elvadeanu.
El a subliniat că prețurile biletelor la multe festivaluri sunt mai mari, ceea ce explică, într-o oarecare măsură, acest recul.
Profilul participanților la festivaluri
Cei care frecventează festivalurile au, în majoritate, vârste cuprinse între 30 și 40 de ani, fiind mai multe femei decât bărbați, având venituri peste medie, educație superioară și provenind din orașe mari.
Aceștia participă în medie la două festivaluri pe an și nu sunt mereu găsiți în fața televizorului sau la radio, ci mai degrabă în mediul online.
În ceea ce privește notorietatea spontană, fără a li se prezenta o listă, cele mai cunoscute festivaluri din țară sunt Untold și Neversea, urmate de Electric Castle, SAGA Festival, Summer Well, TIFF, Nostalgia, Jazz in the Park, Sunwaves, Rockstadt Extreme Fest, Codru, Massif, Beach, please! și Open Air Brezoi Blues Festival.
Criteriile de alegere a festivalurilor de către români
În același timp, suma medie pe care participanții intenționează să o cheltuie anul acesta a crescut cu 15%. Comparativ cu anul trecut, când bugetul mediu era de 542 de lei, acesta a ajuns la 626 de lei, excluzând costurile biletelor, cazării și transportului.
„Un aspect interesant este că, odată ce ajung la festival, cheltuiesc mai mult decât și-au planificat. De exemplu, anul trecut, participanții au bugetat 542 de lei, însă cheltuielile efective au fost în medie 781 de lei, din cauza bunăstării generate de atmosferă, care îi face să uite de bugetul stabilit”, a subliniat Andrei Elvadeanu.
În medie, participanții cheltuie între 160-170 de euro pe parcursul festivalului.
De exemplu, la Untold s-au cheltuit 965 lei, în timp ce la Neversea 872 lei, la Electric Castle 747 lei, iar la Beach, please! 733 lei.
Cheltuielile se concentrează în principal pe alimente și băuturi.
Criteriile principale care influențează decizia românilor de a alege un festival sunt: artiștii sau trupe prezente (67%), genul de muzică (63%), prețul biletelor (45%) și perioada desfășurării festivalului (43%).
Sursa foto: Dreamstime