FOTO După 19 ani, trenurile revin pe ruta feroviară București – Giurgiu, cu un timp de parcurs de peste două ore

FOTO După 19 ani, trenurile revin pe ruta feroviară București – Giurgiu, cu un timp de parcurs de peste două ore
Un tren la Comana, Foto: Vlad Barza / HotNews.ro

Călătoria spre Giurgiu va continua să fie destul de lungă cu trenul, chiar și pe ruta directă. Începând cu 1 iunie, trenurile București – Giurgiu, prin Gara Progresu – Comana, vor relua circulația, iar durata medie a călătoriei va fi de două ore și 10 minute pe o distanță de 93 de km. De ce durează atât de mult drumul? Ce tarife se aplică? Cine va beneficia de acest serviciu feroviar? Ce gară ar putea să devină un nod important?

Cauzele pentru timpul prelungit al călătoriei București – Giurgiu

Povestea reînnoirii legăturilor feroviare nu este una recentă. Podul de la Grădiștea a cedat în 2005, determinând trenurile ce călătoreau pe ruta București – Giurgiu – Frontieră să ocolească pe la Videle. Această rută ocolitoare putea dura și peste 3 ore și jumătate.

Podul Grădiștea (foto Vlad Barză)

Acum, trenurile pot reveni pe ruta directă 102 via București Progresu – Grădiștea – Comana, un parcurs cu 25 km mai scurt comparativ cu cel prin Videle, dar cu o viteză medie de 43-46 km/h. Pe zi, vor circula șapte trenuri CFR Călători într-o direcție, iar în weekend, câte șase (utilizând automotoare Desiro).

  • Distanțele de la București Nord la Giurgiu: București Nord – Bucureștii Noi (6 km) – București Vest (14 km) – București Progresu (32 km) – Jilava (35 km) – Grădiștea (50 km) – Comana (55 km) – Daia (82 km) – Giurgiu Nord (90 km) – Giurgiu (93 km)

La Grădiștea a fost construit un nou pod modern peste râul Argeș, iar trenurile pot atinge viteze de 80-100 km/h. Au fost realizate alte câteva poduri mici și s-au introdus câțiva km de linie nouă. Comuna Comana, cunoscută pentru tiroliene și drumețiile în natură, are acum una dintre cele mai moderne gări din țară, inclusiv trenuri disponibile.

În gara Giurgiu

Informațiile despre mersul trenurilor pe această linie directă sunt disponibile mai jos. Majoritatea traseului este pe o linie simplă, neelectrificată.

Cel mai rapid tren va putea parcurge cei 93 km în 2 ore și un minut, iar cel mai lent va face drumul în două ore și 19 minute. Pe viitor, Autoritatea pentru Reformă Feroviară intenționează să introducă 19 trenuri pe sens, ceea ce poate însemna și implicarea operatorilor privați. Trenurile circulând din 1 iunie vor avea 17 opriri intermediare pe parcursul celor 93 km; viitoarele trenuri mai rapide ar putea reduce timpul de călătorie sub 110 minute cu una-două opriri.

De ce timpul de călătorie este atât de mare? Din cauza faptului că traseul feroviar este considerabil mai lung decât cel parcurs cu mașina, trenul urmând o rută ce include mai mult de 20 de km pe centura feroviară a capitalei.

Gara nouă de la Comana

Distanța de la Gara de Nord la București Progresu este de 32 km pe calea ferată, trecând prin Bucureștii Noi – Chiajna – București Vest și Vârteju. Cu mașina sau transportul în comun, distanța este de 11-12 km.

De la Gara Progresu la Giurgiu se parcurg 61 km (cu mașina, 57 km). Există și posibilitatea ca trenurile să nu ajungă la Gara Progresu, ceea ce reduce distanța de la Gara de Nord până la Giurgiu cu 5 km, dar această variantă nu va fi utilizată în prezent, fiind aplicată acum 20 de ani de trenurile internaționale care nu aveau opriri.

Printre porțiunile de pe centura feroviară, trenurile pot atinge viteze de 90-95 km/h, dar există și zone cu limite de 30 km/h, astfel că drumul Gara de Nord – Gara Progresu va dura între 37-41 minute.

Punctul de oprire Grădiștea

Din Gara Progresu, trenurile vor circula pe porțiuni unde pot atinge viteze de peste 70 km/h, iar în zone modernizate între Grădiștea și Comana pot atinge 95 km/h. Viteza medie se va menține la aproximativ 45 km/h datorită celor 12 opriri intermediare.

Mai există o constrângere: pe linia directă nu vor circula trenuri cu locomotive și vagoane, ci doar automotoare, din cauza terenului instabil în zona Daia, la 7-8 km de Giurgiu.

Gara de la Comana și tabela electronică

Acolo viteza este limitată la 30 km/h pe o distanță semnificativă. Trenul internațional spre Bulgaria va continua să utilizeze ruta de ocolire pe la Videle încă mulți ani, până când se va finaliza a doua etapă de modernizare, care va presupune dublarea liniei și electrificarea acesteia. Există speranța ca această etapă să fie completă până în 2030.

Gara Progresu, un posibil centru pentru navetiști

Vor circula trenuri denumite Regio metropolitane, iar trenurile dintre București Nord și București Progresu sunt gândite să funcționeze ca trenuri regio-urbane pentru cei care doresc să ajungă în zone precum Bucureștii Noi, Chiajna, București Vest sau Vârteju.

Gara Progresu

Călătoria de la Gara de Nord la Giurgiu durează peste două ore, ceea ce o face inapropiată pentru navete zilnice. Totuși, se estimează că gara București Progresu va fi un punct de plecare pentru cei care călătoresc frecvent spre/dinspre Giurgiu sau localitățile învecinate.

Distanța de la Progresu la Giurgiu este parcursă în aproximativ 80 de minute, ceea ce face naveta viabilă.

Sala de așteptare de la Progresu

Conceptul este ca locuitorii din sudul capitalei să utilizeze Gara Progresu pentru a lua trenul și a ajunge în diferite zone ale Bucureștiului, având la dispoziție una dintre cele patru stații intermediare până la București Nord.

Costurile biletelor:

București Nord – Giurgiu 17,5 lei

București Progresu – Giurgiu 10,8 lei

București Nord – București Progresu, 6,3 lei

Programul trenurilor CFR Călători, începând cu 1 iunie. Circulă șapte trenuri pe sens, cu două automotoare Desiro.

București Nord (3.31) – București Progresu (4.09 – 4.19) – Giurgiu (5.40)

București Nord (5.45) – București Progresu (6.22 – 6.29) – Giurgiu (7.46)

București Nord (8.28) – București Progresu (9.06 -9.13) – Giurgiu (10.32)

București Nord (10.25) – București Progresu (11.04 – 11.14) – Giurgiu (12.37)

București Nord (13.50) – București Progresu (14.29 – 14.39) – Giurgiu (15.58)

București Nord (16.44) – București Progresu (17.24 – 17.34) – Giurgiu (18.53)

București Nord (19.16) – București Progresu (19.55 – 20.05) – Giurgiu (21.24)

Retur

Giurgiu (4.39) – București Progresu (5.59 – 6.06) – București Nord (6.43)

Giurgiu (6.02) – București Progresu (7.27 – 7.34) – București Nord (8.14)

Giurgiu (8.00) – București Progresu (9.23 – 9.33) – București Nord (10.12)

Giurgiu (10.54) – București Progresu (12.14 – 12.24) – București Nord (13.03)

Giurgiu (14.13) – București Progresu (15.37 – 15.44) – București Nord (16.22)

Giurgiu (16.20) – București Progresu (17.47 – 17.57) – București Nord (18.38)

Giurgiu (19.39) – București Progresu (21.03-21.13) – București Nord (21.52)

La Jilava, în gară

Deschiderea liniei directe era estimată pentru sfârșitul anului 2023, dar au apărut probleme pe teren. S-a anunțat că această linie va fi închisă temporar pentru a începe faza a doua de modernizare, dar organizarea licitațiilor și a proceselor nu va permite demararea lucrărilor mai devreme de sfârșitul anului 2026 sau începutul anului 2027.

Lucrările de modernizare la Grădiștea au început în vara lui 2021, iar construcția viaductului peste Argeș a demarat în noiembrie 2021. Podul are o lungime totală de 1,36 km, iar demolarea vechiului pod a fost finalizată în toamna anului 2021.

Recomandari
Show Cookie Preferences