Grecia caută chelneri sezonieri, hotelurile mici se confruntă cu lipsa de personal. „Primul test de Paște nu a fost unul reușit”, afirmă un hotelier.

Grecia caută chelneri sezonieri, hotelurile mici se confruntă cu lipsa de personal. „Primul test de Paște nu a fost unul reușit”, afirmă un hotelier.
Insula Mykonos, una dintre cele mai populare destinații turistice ale Greciei, FOTO: Delta Images / ImageSource / Profimedia

Sezonul estival în Grecia începe cu optimisme, cu un număr tot mai crescut de turiști în căutare de vacanțe pe insulele grecești. Creșterea zborurilor din state precum Golf, China și SUA este notabilă. Totuși, problemele în furnizarea de servicii turistice se accentuează din cauza lipsei de personal, conform presei din Grecia.

„Primele semne sunt dezamăgitoare, iar primul test de Paște nu a decurs conform așteptărilor”, spune Giorgos Hotzoglou, președintele Federației Panelene a Lucrătorilor din Alimentație și Turism.

„Unitățile hoteliere mici din nordul Greciei nu au putut să își deschidă porțile din cauza deficitului de personal”, subliniază el. „Situația în 2024 este îmbunătățită comparativ cu 2023, dar anul acesta se dovedește a fi mai complicat decât precedentul”, adaugă Yiannis Hatzis, președintele Federației Panelene a Hotelierilor și prim-vicepreședinte al Asociației Întreprinderilor de Turism din Grecia (SETE).

Deficitul de personal afectează toate domeniile sezonale, insistă el. „Toate insulele se confruntă cu această problemă - Rodos, chiar și Creta, deși are o populație mare. „Acum, și Santorini se confruntă cu o criză acută”, notează oficialul grecesc. Acesta menționează că mulți candidați care au venit pe insulă pentru locuri de muncă au plecat din cauza cutremurelor.”

Concurența inechitabilă

„Fac constant anunțuri pentru angajarea de chelneri, dar nu găsesc oameni. Nu pot concura cu restaurantele care îmi fură angajații oferindu-le salarii mai mari și plăți în numerar”, spune Lena Papia, proprietara hotelului „Golden Star” din Perea și membră a Asociației Hotelierilor din Salonic. Anul acesta are nevoie de 15 chelneri, dar în prezent dispune doar de 10. Găsirea persoanelor calificate a devenit o provocare. „Când nu ai profesioniști, ai nevoie de doi angajați pentru a face munca unuia singur”, adaugă ea.

„A găsi un chelner bun este extrem de dificil. Există multe neajunsuri și sunt obligată să lucrez cu personal necalificat”, explică Marina Kokotou, directoarea generală a „Elounda Mare” din Creta.

În general, angajații din domeniul servicii - bucătarii, chelnerii - au opțiunea să aleagă între restaurante, baruri și cafenele pentru angajare. „Problema principală este că patronii plătesc în numerar, iar companiile care respectă legea întâmpină dificultăți. Nu poți concura cu restaurantele care oferă plăți ilegale”, completează ea.

Principalul obstacol sunt înțelegerile informale dintre taverne și angajați pentru salarii mai mari, susține Lena Papia, proprietărea hotelului din Perea.

Insule precum Kos, Creta, Corfu, Rodos și regiunile sezoniere, precum Halkidiki, se confruntă cu o problemă acută. „Atât în Santorini, cât și în Mykonos, lipsurile de personal încep să devină evidente, deoarece există încă prea multe angajări ilegale”, mai adaugă ea.

Angajarea din străinătate

Acum angajatorii recrutează lucrători din alte țări. „Aducem persoane din Filipine, India, Egipt - în trecut aduceam și din România, Slovacia, dar acum aceștia preferă alte țări europene, precum Germania, Franța, Spania, din cauza salariilor mai mari”, afirmă Lena Papia. Chiar și atunci când lucrătorii vin din afară, este necesar timp pentru a-i instrui și adapta.

„Există o deficit de specializare în roluri cheie - bucătari de top, recepționeri care cunosc limbi străine, roluri ce necesită ani de experiență”, completează acesta.

Potrivit Mariei Gatsou, directoarea generală a SETE, din cauza creșterii numărului de vizitatori, cerințele au crescut, iar mulți lucrători s-au mutat în alte sectoare. „De la începutul pandemiei”, spune dl Hotzoglou, „majoritatea oamenilor și-au schimbat domeniul de activitate pentru a beneficia de salarii mai mari sau pentru a avea 14 salarii”. Platformele de livrare a alimentelor au și ele contribuit la dezechilibrul din sector, deoarece mulți s-au îndreptat către aceste locuri de muncă.

Problema îmbătrânirii populației

Dl. Hatzis susține că problema deficitului de personal este una structurală. „Nu există suficienți oameni disponibili – numărul persoanelor peste 65 de ani crește, în timp ce cel al persoanelor sub 65 de ani scade”, menționează el. Se evidențiază și o problemă de șomaj structural, subliniind că, de exemplu, există medici care sunt șomeri, dar care nu vor să ocupe funcții în servicie.

Recomandari
Show Cookie Preferences