În România a avut loc prima străpungere a unui tunel autostradal: Luni se va vedea lumina la capătul primului tunel de pe traseul Sibiu – Pitești

În România a avut loc prima străpungere a unui tunel autostradal: Luni se va vedea lumina la capătul primului tunel de pe traseul Sibiu – Pitești
Tunelul Daniela de pe Autostrada A1 Sibiu - Pitesti / Sursă: Captură YouTube

Luni la prânz, utilajele constructorului vor finaliza forajul primei galerii a tunelului situat pe sudul dealului Momaia, străpungând peretele de ieșire.

„Astăzi, 03 martie, marca o zi deosebită pentru infrastructura rutieră a României, un eveniment istoric – vedem prima luminiță la capătul primului tunel de autostradă”, a declarat Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.

Tunelul Momaia, situat pe A1, va avea o lungime totală de 1.350 km și este compus din două galerii, denumite „Alina” și „Daniela”.

Străpungerea programată luni după ora 12.00 vizează prima galerie, tunelul „Daniela”, care are o lungime de 1.350 de metri și servește sensul de mers dinspre Pitești către Sibiu.

Cealaltă galerie, tunelul „Alina”, lung de 1.342 de metri, va fi străpunsă în săptămânile următoare.

În paralel cu forajul, constructorul a început lucrările pentru căptușirea interioară a pereților tunelului, cu aproape 600 de metri deja căptușiți cu beton în tunelul Daniela.

Metodologia de forare a tunelului Momaia

Tunelul de sub dealul Momaia nu utilizează mașini specializate cu cap de freză, de tip TBM (Tunnel Boring Machine), cum se folosește în prezent la Magistrala 6 de metrou din București sau la lucrările de cale ferată Brașov – Sighișoara.

Tunelul „Momaia” este construit prin metoda NATM (New Austrian Tunneling Method), care implică excavarea secvențială a tunelului și ranforsarea pereților în timpul lucrărilor. Aceasta se realizează prin aplicarea de straturi de beton.

Practic, tunelul este săpat tradițional, prin segmente mici, pereții expuși fiind ranforsați cu plasă de metal, iar apoi acoperiți cu beton torcretat pentru a asigura stabilitatea. După finalizarea unui segment, se continuă cu forarea următorului.

Ulterior, se aplică hidroizolația și căptușeala finală din beton, care include și armătura necesară.

În final, se fac finisajele și se echipează tunelurile cu instalații și utilități.

Pe lângă cele două galerii principale, au fost realizate și trei conexiuni între acestea pentru situații de urgență, incluzând două căi pietonale și una mai mare pentru vehicule.

Estimarea finalizării Tronsonului 4 din A1 Sibiu – Pitești

Conform celor mai recente date, stadiul lucrărilor pentru secțiunea 4 depășește 60%.

Termenul limită pentru finalizarea lucrărilor este martie 2027, însă constructorul este pe cale să finalizeze proiectul mai devreme.

„Austriecii de la Porr oferă indicii că intenționează să înregistreze un record, iar Asociația Pro Infrastructura a menționat că o inaugurare în 2025 ar fi o realizare remarcabilă.”

Progresul lucrărilor pe fiecare secțiune a autostrăzii A1 Sibiu – Pitești

Autostrada Sibiu – Pitești va avea o lungime de peste 122 de km și va fi împărțită în 5 secțiuni, având rolul de a conecta Centrul și Vestul României la rețeaua europeană de autostrăzi, parte esențială a Coridorului 4 Paneuropean.

  • Traficul pe Secțiunea 1 (13,17 km de la Sibiu la Boița) a fost deschis în decembrie 2022 (constructor Porr).
  • Cea mai complexă Secțiune 2 Cornetu – Boița (31,3 km) include realizarea a șapte tuneluri, fiind semnat un contract de 860 milioane euro cu o firmă din Turcia în februarie 2022. Lucrările la un viaduct de la Boița au început la finalul lui 2024, iar lucrările montane vor începe în 2025.
  • Pe Secțiunea 3 Tigveni – Cornetu (37,4 km), o asociere de constructori din Italia și România a semnat contractul pentru cea mai costisitoare licitație de autostradă din România, și lucrările vor debuta în 2025, după perioada de proiectare.
  • Secțiunea 4 Curtea de Argeș – Tigveni este în derulare din toamna lui 2023 de către firma PORR, care se apropie de finalizarea forajului celor două galerii ale tunelului Momaia.
  • Secțiunea 5 Pitești – Curtea de Argeș, lungă de 15 km, a fost deschisă în decembrie 2024, iar constructorul WeBuild continuă lucrările la cealaltă parte până la Curtea de Argeș, cu deschiderea estimată pentru primăvară.
Recomandari
Show Cookie Preferences