Progrese semnificative în dezvoltarea avionului de luptă britanico-italo-japonez

Progrese semnificative în dezvoltarea avionului de luptă britanico-italo-japonez
Proiectul Global Combat Air Program (GCAP) Foto: JUSTIN TALLIS / AFP / Profimedia

GCAP, unul dintre cele două programe majore de avioane de luptă din Europa, desfășurat de Londra, Roma și Tokyo, a înregistrat avansuri remarcabile, conform susținătorilor săi, care își propun să depășească inițiativa rivală coordonată de Paris, Berlin și Madrid, conform AFP.

Giganții industriali BAE Systems (Marea Britanie), Leonardo (Italia) și Mitsubishi Heavy Industries (Japonia) au prezentat, la Salonul Aeronautic de la Farnborough, un model la dimensiunea reală al noului avion: o aeronavă uriașă în formă de V, cu două cozi, mult mai voluminoasă decât F-2-urile din Japonia și Eurofighter-urile din Italia și Marea Britanie pe care le va înlocui.

Acest „sistem integrat” de apărare aeriană va fi cosntruit în jurul avionului și al dronelor asociate, toate acestea fiind interconectate cu celelalte resurse militare implicate într-o misiune, și ar urma să fie disponibil din 2035.

„Există un nivel de energie și un ritm incredibil în spatele acestui proiect, atât din partea guvernului, cât și a sectorului industrial”, a declarat Herman Claesen, director de program la BAE Systems, în cadrul unei sesiuni de presă.

Pe de altă parte, „programul are un calendar foarte strâns”, a subliniat el. Până în 2025, cele trei națiuni trebuie să progreseze de la faza conceptuală la cea de dezvoltare concretă. Reprezentanții producătorilor nu au oferit detalii suplimentare în cadrul întâlnirii.

După preluarea puterii de către laburiști în Regatul Unit, a fost inițiată imediat o revizuire strategică a apărării, care își va prezenta concluziile în prima jumătate a anului 2025, ridicând semne de întrebare cu privire la viitorul acestui program.

„Nu e treaba mea să prevăd ce se va întâmpla în cadrul acestei revizuiri strategice”, a subliniat săptămâna trecută Luke Pollard, secretarul de stat pentru forțele armate din Regatul Unit.

Cu ocazia vizitei sale la Farnborough Air Show, prim-ministrul Keir Starmer a încercat să calmeze îngrijorările, evidențiind „importanța acestui program” pentru Regatul Unit.

Posibile colaborări cu SCAF

„Acest program este extrem de strategic pentru Italia”, a afirmat Guglielmo Maviglia, șeful programului GCAP la Leonardo.

După cum a subliniat Herman Claesen, acesta este esențial pentru „menținerea industriei aviatice de apărare și a expertizei” în cele trei țări.

Dacă termenul de realizare propus de susținătorii GCAP este respectat, acesta ar putea deveni funcțional cu cel puțin cinci ani înaintea programului concurent SCAF, un sistem viitor de apărare aeriană creat de Franța, Germania și Spania.

Un demonstrator de zbor, destinat testării și validării tehnologiilor propuse pentru aeronave, ar urma să efectueze zboruri în 2027, în timp ce SCAF nu va decola până în 2029.

Pentru Mike Schoellhorn, CEO al Airbus Defense and Space, care coordonează proiectul SCAF, „nu are sens să existe două programe de avioane de generația a sasea în Europa”.

În plus, având în vedere că Statele Unite alocă de cinci ori mai multe resurse pentru apărare comparativ cu întreaga Europă, analizând și propriul program de avioane de luptă de viitor, NGAD, Airbus sugerează că ar putea apărea o colaborare între cele două inițiative europene.

Totuși, șeful Airbus consideră că pot exista oportunități de cooperare cu GCAP în domeniul sistemelor de armament – fiind implicat producătorul european de rachete MBDA în ambele proiecte -, dronelor de susținere și a „norului de luptă”, platforma tehnologică ce va sta la baza rețelei aeronavelor.

GCAP subliniază că „sistemul trebuie să fie interoperabil” cu aeronavele viitoare.

Roberto Cingolani, directorul general al Leonardo, consideră că ar putea fi avantajos să se ia în calcul o integrare între cele două proiecte „pe termen lung”.

„Nu discut despre o fuziune – acesta ar fi un pas prea departe – dar cu siguranță despre o colaborare”, a afirmat el pentru AFP. „Totuși, este prea devreme pentru a aborda acest lucru, suntem abia la început”.

Recomandari
Show Cookie Preferences