20 de companii energetice sancționate de ANPC pentru dezinformare înainte de liberalizarea pieței

În urma inspecțiilor derulate între 17 aprilie și 16 iunie, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a impus sancțiuni financiare unui număr de 20 de furnizori de energie. Motivele principale au inclus neinformarea corectă a clienților despre costurile finale ale ofertelor, întârzieri în emiterea facturilor și clauze contractuale abuzive.
Dintr-un total de 116 companii inspectate, au fost descoperite deficiențe la 20 dintre acestea, incluzând nereguli în 431 de contracte analizate. Numele acestor companii nu au fost dezvăluite de autoritate.
Pentru abaterile descoperite, au fost luate următoarele măsuri de către ANPC:
- 24 de amenzi contravenționale totalizând peste 370.000 de lei
- 10 avertismente
- Obligația de a corecta deficiențele identificate la 12 operatori economici.
Printre neregulile majore găsite în activitatea acestor companii se numără:
- ofertarea incompletă sau incorectă către consumatori
- absența prețurilor finale în contracte, incluzând toate taxele
- întârzieri în emiterea facturilor de consum și raport
- întârzieri la facturarea energiei consumate și injectate în rețea, mai ales pentru prosumatori
- lipsa menționării detaliilor, cum ar fi perioada de facturare sau opțiuni de livrare a facturii
- clauze abuzive impuse consumatorilor referitor la accesul la contoare, când sunt amplasate pe domeniul public
- lipsa comunicării pe site a informațiilor cheie, inclusiv despre soluționarea alternativă a litigiilor (SAL).
Schimbarea furnizorului de energie este gratuită și posibilă în 21 de zile
ANPC îndeamnă consumatorii să se documenteze bine înainte de a încheia un contract de energie:
- Cereți furnizorului oferta standard detaliată care include prețuri, tarife, durata și condițiile de reziliere.
- Verificați dacă prețul conține toate taxele și tarifele.
- Asigurați-vă că oferta este din piața reglementată sau liberalizată.
- Ofertele trebuie să fie vizibile pe site-urile oficiale și disponibile la punctele de lucru.
Consumatorii pot schimba furnizorul fără costuri, în termen de 21 de zile de la cerere. Această acțiune nu necesită motivație, iar actualul furnizor nu poate cere compensații, dacă nu sunt încălcate clauzele contractuale.
Este obligația furnizorului să informeze clienții cu cel puțin 30 de zile înainte de orice schimbare contractuală, inclusiv modificarea prețului.
Factura trebuie să includă:
- perioada de consum.
- cantitatea de energie utilizată.
- costul aplicat.
- detalii despre tarifele și taxele percepute.
Consumatorii au dreptul să conteste o factură dacă este greșită și să primească un răspuns în termen de 30 de zile calendaristice.
În situația întreruperilor nejustificate, clienții au dreptul la compensații financiare.