Ministrul Educației: Copiii din Singapore își rezolvă problemele de matematică și fizică pe TikTok / Explicațiile privind parteneriatul ministerului cu platforma chineză

Daniel David a subliniat că, în țări precum Singapore, TikTok este utilizat de copii pentru a aborda probleme de fizică și matematică. Potrivit acestuia, parteneriatul încheiat între Ministerul Educației și această rețea socială, deținută de o companie chineză, are scopul de a "combate răspândirea pseudo-științei".
„Consider că revoluția industrială este inevitabilă și o observăm în prezent. Cei care nu o văd își fac rău lor înșiși și, nu vreau să exagerez, copiilor lor. Nu ne putem opune acestei revoluții industriale. Tehnologia nu este bună sau rea în sine; devine astfel în funcție de modul în care o utilizăm. Trebuie să ne ocupăm să o folosim corect, să-i impunem constrângeri etice și morale, asigurându-ne că funcționează în condiții de siguranță, altfel se dezvoltă fără noi și nu o mai putem controla”, a afirmat Daniel David în cadrul conferinței „Vizionarii” desfășurată sâmbătă seara la Cluj-Napoca.
El a subliniat că nu doar TikTok, ci toate platformele de socializare „pot fi analizate în acest context”, însă ministerul pe care îl conduce a decis să colaboreze cu platforma ByteDance datorită implicării acesteia în promovarea teoriilor pseudo-științifice și a teoriilor conspirației.
Daniel David despre utilizarea TikTok în țări precum Singapore
„Dacă te uiți la conturile din Singapore, nu discutăm despre China, căci mulți ar putea spune ‘China, acolo, cu un alt regim care controlează tot’. Vorbim de alte țări, cum ar fi Singapore. Acolo, pe TikTok, observi copii care rezolvă probleme de matematică, participând la provocări, nu la activități absurde. Acolo sunt prezentate chestiuni patriotice, în special în China, recunosc”, a explicat ministrul.
În contrast, Daniel David a afirmat că în România, pe TikTok apar „pseudo-știință, pseudo-religie și deliruri periculoase”.
„Așadar, am concluzionat că știința trebuie să revină în spațiul public, nu doar în cel fizic, ci și în cel virtual. Veți observa în următoarele săptămâni apariția de spații sigure în care copiii pot interacționa cu părinții, profesorii și colegii lor, având parte de activități educaționale. Avem de asemenea distracție, dar într-un context etic și sigur pentru copii”, a mai declarat Daniel David.
De asemenea, a menționat că va continua să recomande celor de la TikTok formarea unui grup extins de oameni de știință și cultură care să participe la acest spațiu virtual, pentru a oferi alternative educative, astfel încât copiii și adulții să poată alege.
„Nu susțin necesitatea interzicerii decât în cazuri absurde și ilegale. În rest, oamenii trebuie să aibă posibilitatea de a alege, și așa trebuie privite TikTok și celelalte rețele sociale”, a afirmat Daniel David, în contextul discuțiilor apărute anul trecut în România despre posibila interzicere a platformei din cauza utilizării sale în manipularea alegerilor.
Ce a anunțat Ministerul Educației despre colaborarea cu TikTok
Declarațiile ministrului Daniel David fac parte dintr-un anunț al ministerului pe care îl conduce, făcut pe 11 martie, cu privire la inițierea unui parteneriat cu TikTok, în cadrul unei dezbateri publice extinse. Ministerul Educației a specificat într-un comunicat că:
- A realizat un parteneriat cu Consiliul Național al Audiovizualului pentru a dezvolta un Ghid privind Combaterea Conținutului Ilegal Online, care va fi distribuit și discutat în școli și universități din întreaga țară, încurajând decidenții să popularizeze acest ghid printre studenți, părinți și personalul din educație.
- În urma întâlnirii cu reprezentanții TikTok România, a fost stabilit un parteneriat pentru realizarea de activități educaționale axate pe promovarea științei și combaterea pseudo-științei. Aceasta va include crearea de spații educaționale sigure și stimulative pe platforma TikTok pentru copii (împreună cu părinții și profesorii) și pentru adulți.
- Pe baza discuțiilor avute în februarie cu Vicepreședinta Comisiei Europene, doamna Roxana Mînzatu, ministrul Daniel David a exprimat interesul de a lansa două inițiative la nivel european pentru a: 1. spori prezența educației-științei în social media; și 2. asigura prezentarea corectă a profesiilor pentru cetățenii europeni.
„Observ cu tristete că în spațiul public sunt prea mulți tineri și seniori din România care, deși inteligenți, sunt copleșiți de manipularea prin pseudo-știință și pseudo-religie, manifestându-se adesea în comportamente inadecvate. Mi-ar plăcea ca educația să le ofere șansa de a-și valorifica potențialul în mod constructiv”, a declarat Daniel David, conform comunicatului.
„De asemenea, observ că pe rețelele sociale, tineri din alte țări, pe lângă distracție, promovează și conținut educativ-științific, în timp ce tinerii din România se angajează prea des în activități ridicole și inadecvate”, a conchis el.