Misterul în jurul opririi atacurilor cu avioane MiG-31 de către Rusia asupra Ucrainei în acest an

Ucraina nu a mai emis alerte de raid aerian pentru avioanele MiG-31 din 28 ianuarie. De asemenea, în luna ianuarie, nu au fost emise alerte timp de 20 de zile - între 8 și 28 ianuarie. O astfel de pauză extinsă este neobișnuită pentru aceste aeronave ale Forțelor Aeriene Ruse, care au efectuat atacuri de rutină, inclusiv anul trecut, conform unei analize a BBC.
Începând cu anul 2025, Ucraina a declarat alerta aeriană doar de trei ori în legătură cu zborurile avioanelor MiG-31 - pe 3, 8 și 28 ianuarie. Totuși, aceste decolări din baze rusești nu au dus la atacuri asupra teritoriului ucrainean.
Cea mai lungă pauză în 2024 a avut loc la începutul toamnei, fără avertizări de raid aerian conectate la zborurile MiG-31 între 5 și 20 septembrie.
Ministerul Apărării din Rusia nu a comunicat oficial despre o suspendare a operațiunilor cu aceste aeronave. Pe canalul oficial de Telegram al Forțelor Aeriene din Ucraina nu există informații legate de misiunile de luptă ale MiG-31 în contextul conflictului.
Conform unui canal neoficial de Telegram care publică date proprii, MiG-31 au continuat să decoleze de pe aerodromurile din Rusia după 28 ianuarie, dar nu în scopuri de luptă. Această pauză a fost confirmată de purtătorul de cuvânt al Forțelor Aeriene Ucrainene, Yuriy Ignat.
Aviatia MiG-31 este considerată o amenințare de către ucraineni, întrucât anumite versiuni (MiG-31K) pot lansa rachete hipersonice aero-balistice Kh-47M2 Kinzhal, greu de interceptat datorită vitezei și traiectoriei lor. Aceste rachete au o rază extinsă, permițându-le să lovească orice locație din Ucraina, inclusiv vestul țării.
Singura modalitate prin care Ucraina poate doborî rachetele Kinzhal este prin intermediul sistemelor Patriot primite de la partenerii săi.
MiG-31 reprezintă un risc și datorită rachetelor antiaeriene cu rază lungă de acțiune, capabile să atingă ținte la distanțe de până la 120 de kilometri.
Campania aeriană a Rusiei împotriva Ucrainei continuă
Chiar și în perioada în care avioanele MiG-31 nu mai executau misiuni de luptă, Rusia a continuat să lanseze atacuri asupra Ucrainei prin alte metode.
De exemplu, în noaptea de 16 februarie, dronele rusești au lovit orașul Nikolaev, distrugând centrala termică locală. Prim-ministrul ucrainean, Denîs Șmîhal, a raportat ulterior că 46.000 de oameni au rămas fără căldură.
Înainte de acest incident, pe 12 februarie, Forțele Aeriene Ucrainene au reușit să intercepteze 6 din 7 rachete balistice lansate de Rusia și au respins un atac cu 123 de drone.
Ultimul atac cu rachete Kinzhal a fost raportat de Forțele Armate ucrainene în noaptea de 31 decembrie 2024. BBC menționează că nu există dovezi că Rusia ar avea o lipsă de rachete Kinzhal, iar informații ar putea proveni din scurgeri sau din investigații.
Recent, nu au apărut în spațiul public informații care să susțină această idee.
Un expert militar rus a comentat pentru BBC, sub protecția anonimatului, că decizia de a suspenda folosirea acestor tipuri de arme trebuie să fie luată de conducerea de vârf.
Întrebări legate de uzura avioanelor MiG-31
O posibilă explicație este că unele componente ale aeronavelor ar fi ajuns la sfârșitul duratei de utilizare, ceea ce ar putea explica suspendarea zborurilor.
Toate avioanele MiG-31 au fost fabricate înainte de 1994, cu un număr total de aproximativ 500 de unități, însă în 2023, conform Military Balance 2023 și World Air Forces 2023, Rusia mai dispunea de doar 129.
Military Balance a identificat 12 avioane MiG-31K, echipate pentru a lansa rachete Kinzhal. Dintre acestea, două au fost transferate în Belarus în toamna anului anterior. Acest tip de MiG-31 este greu de distins de alte variații, având doar echipamentele speciale necesare pentru lansarea rachetei.
Pentru a lansa racheta, un MiG-31 trebuie să zboare la o altitudine de peste 15 kilometri și să atingă o viteză de 3.000 km/h, având rolul de primă etapă a rachetei, în care viteza joacă un rol crucial.
Fiecare aeronavă are o resursă limitată, care se referă la orele de zbor sau „cicluri” de decolare și aterizare. Unele componente se degradează mai repede decât altele. Totuși, durata de viață a unei aeronave poate fi extinsă prin întreținere și înlocuirea pieselor uzate, ceea ce permite avioanelor de vânătoare să rămână operaționale timp de zeci de ani.
Însă condițiile dificile de operare, în cadrul unor misiuni frecvente de luptă, pot afecta nu doar componentele individuale, ci și fuselajul aeronavei, care nu poate fi înlocuit.
Ucraina nu consideră că Rusia are probleme cu avioanele MiG-31
În ciuda acestor circumstanțe, Yuriy Ignat, purtătorul de cuvânt al Forțelor Aeriene Ucrainene, a declarat că întreruperea misiunilor de luptă nu este neapărat un indiciu că Rusia ar avea probleme.
„Rusia dispune de un ciclu complet de producție, reparație și modernizare a avioanelor Suhoi și MiG. Orice defecțiune poate fi rapid remediată, așa că aceasta nu este o problemă pentru ei,” a adăugat Ignat.
„Există multiple motive posibile pentru absența zborurilor, dar nu aș trasa concluzii definitive legate de uzura avioanelor MiG. Ar putea fi în stocuri, pregătind un atac, vremea ar putea fi nefavorabilă sau să fie în curs de aprovizionare cu rachete Kinzhal,” a subliniat el.
Ignat a mai subliniat că Ucraina declanșează alerte aeriene doar atunci când există un motiv autoritar pentru a face acest lucru.
„Subiectul alertei este sensibil. Când există o amenințare, alerta se activează, dar nu putem ști sigur dacă, atunci când un MiG-31K apare, este dotat sau nu cu armament. Chiar și fără alerte, nu s-au observat zboruri ale MiG-31 timp de trei săptămâni,” a concluzionat Ignat.
Urmărește ultimele evoluții din a 1092-a zi a conflictului din Ucraina în timp real.