Modificări în evaluarea elevilor: nota maximă va fi consistentă, atât la Colegiul „Lazăr” din București, cât și în școli din comunități mici. Interviu cu un expert internațional

În curând, modalitatea de testare, evaluare și notare a elevilor din România va suferi modificări semnificative. Acest proces cuprinde mai multe etape, iar una dintre acestea vizează stabilirea și implementarea unor noi standarde de evaluare. Aceste standarde precise vor oferi profesorilor o mai bună înțelegere a așteptărilor referitoare la elevi, facilitând evaluarea lor obiectivă în funcție de progresul realizat, de cunoștințele acumulate și de competențele dezvoltate. Scopul este de a reduce subiectivismul și variațiile de notare între unitățile de învățământ.
Elaborarea standardelor naționale de evaluare se realizează cu sprijinul a doi experți internaționali: prof. dr. Mark Reckase de la Michigan State University și dr. Eduardo Cascallar de la KU Leuven, Belgia. Acesta din urmă, recent aflat în România, a oferit un interviu în care a discutat despre ineficiența metodelor curente de evaluare și despre schimbările ce vor avea loc odată cu adoptarea noilor standarde, conform declarațiilor recente ale ministrului Educației, care preconizează finalizarea acestora pentru învățământul primar și gimnazial până în ianuarie 2026.
Eduardo Cascallar este profesor și cercetător de renume în SUA și Europa, având la activ dezvoltarea de metodologii folosite în testele naționale din diverse țări și oferind consultanță pentru organizații internaționale precum OECD și UNESCO, precum și pentru ministere ale educației din diferite state.
Întrebat de importanța noilor standarde educaționale, prof. dr. Eduardo Cascallar a subliniat că acestea vor aduce beneficii atât elevilor, cât și sistemului educațional. Standardele vor asigura o validitate superioară a testelor, o fiabilitate mai bună și o acoperire mai extinsă, contribuind astfel la eliminarea discriminarilor și a metodelor necorespunzătoare. Aceste standarde răspund nevoilor de calitate în evaluare.
Referitor la schimbările în evaluarea copiilor, profesorul Cascallar a explicat că deși standardele nu impun o metodă anume de evaluare, acestea oferă orientări clare privind nivelurile ce trebuie atinse, promovând o evaluare corectă și echitabilă. Astfel, calitatea testării va fi îmbunătățită, facilitând o măsurare mai precisă a abilităților elevilor.
În ceea ce privește riscurile asociate cu lipsa reformei sistemului de evaluare, prof. dr. Eduardo Cascallar a menționat că aceste riscuri sunt similare cu cele întâlnite în prezent: sistemul ar putea genera rezultate care nu sunt comparabile în timp, lipsa unei scale comune de referință, subiectivism și rezultate inexacte, iar evaluările ar putea să nu reflecte validitatea necesară în ceea ce privește conținutul sau nivelul de cunoștințe al elevilor.
Pentru mai multe informații, consultați site-ul dedicat.