Sondaj PwC: Aproape două treimi dintre români se descurcă financiar cu facturile lunare, dar economiile și activitățile recreative sunt limitate

Sondaj PwC: Aproape două treimi dintre români se descurcă financiar cu facturile lunare, dar economiile și activitățile recreative sunt limitate
Ruxandra Târlescu Foto: PwC România
  • 28% dintre respondenți se simt siguri din punct de vedere financiar, ușor peste media din CEE (27%), însă sub cea globală (46%).
  • Considerațiile financiare, în special prețurile, influențează deciziile de cumpărare în România (59%), în timp ce gustul rămâne esențial (54%). Promoțiile ocupă locul trei.
  • Mai mult de o treime își propun să investească mai mult în produse proaspete, reducând cheltuielile în alte domenii, precum alcoolul și gustările.
  • Peste 60% dintre respondenți sunt îngrijorați de riscurile asociate alimentelor ultraprocesate și pesticidelor, prioritizând sănătatea înaintea costurilor alimentelor.
  • Aproape jumătate dintre respondenți sunt dispuși să plătească mai mult pentru produsele locale, pe care le consideră mai sănătoase și benefice economiei locale.
  • Îngrijorările consumatorilor pentru următoarele 12 luni vizează instabilitatea economică, inflația și conflictele geopolitice.

Conform sondajului Voice of the Consumer 2025 realizat de PwC, 63% dintre români afirmă că se descurcă financiar cu facturile lunare, însă le rămân foarte puțini bani sau niciunul pentru economii și activități recreative. Aceasta face ca prețul să rămână factorul principal în deciziile de cumpărare. Totuși, există o tendință în creștere spre produse sănătoase și locale, iar consumatorii devin tot mai selectivi și atenți la cheltuieli.

”Deși inflația a scăzut în 2024 și prima jumătate din 2025 în comparație cu nivelurile-record anterioare, aceasta rămâne o preocupare majoră pentru consumatorii români, care caută promoții, cumpără doar produsele necesare din diverse magazine și reutilizează alimentele. Totodată, se observă o tendință clară spre produse sănătoase și locale, cu intenții de cheltuieli mai mari pentru fructe, legume, lactate și cereale proaspete, depășind media regiunii. Raportul PwC Voice of the Consumer 2025 subliniază importanța menținerii unui echilibru între accesibilitate și adaptarea ofertei la cererea tot mai mare pentru produse sănătoase și fabricate local”, a explicat Ruxandra Tarlescu, Partener și Lider al Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică, PwC România.

Acest trend este evidențiat de estimările consumatorilor care prevăd că vor cheltui mai mult în următoarele șase luni pe produse proaspete, precum fructe, legume, lactate și cereale, decidând să reducă bugetul pentru gustări, alcool și alimente ultraprocesate.

De asemenea, peste 30% dintre consumatori caută un raport calitate-preț optim și schimbă brandurile în principal pentru beneficii financiare, dar și din dorința de a descoperi gusturi mai bune.

Majoritatea (88%) consideră că programele de loialitate influențează semnificativ alegerea retailerilor alimentari, opțiunile de cashback (57%) și reducerile pentru achiziții viitoare (55%) fiind cele mai importante aspecte de fidelizare.

Preocupările legate de mediu sunt tot mai evidente, însă consumatorii rămân prudenți în deciziile de cumpărare.

Deși 80% dintre respondenți își manifestă îngrijorarea față de schimbările climatice, doar 44% sunt dispuși să plătească mai mult pentru alimente eco-friendly, care contribuie la protecția mediului, cum ar fi cele care îmbunătățesc calitatea solului și biodiversitatea. Consumatorii români prioritizează sustenabilitatea, achiziționând doar produsele necesare și reducând risipa alimentară, 65% dintre ei având inițiative active pentru a reduce impactul asupra mediului.

Preocupările legate de alimentele ultraprocesate și pesticide s-au intensificat în rândul a aproximativ 54% dintre consumatorii chestionați.

De asemenea, produsele locale sunt preferate, deoarece sunt percepute ca fiind mai sănătoase și sprijină economia locală, 62% și, respectiv, 45% dintre respondenți indicând aceste motive. 53% dintre consumatori optează pentru produse locale, în timp ce 47% preferă alternative internaționale mai accesibile.

Despre sondaj

Între ianuarie și februarie 2025, PwC Research a realizat un sondaj cu 21,075 de consumatori din 28 de țări, inclusiv România (460 de respondenți). Participanții au răspuns la o varietate de întrebări legate de consumul alimentar și tendințele consumatorilor, inclusiv preferințele de cumpărare și diferitele alegeri alimentare, viitorul sănătății, tehnologiile emergente, clima și sustenabilitatea. Interviurile cu execuții din industrie au avut loc în mai 2025.

Despre PwC 

La PwC, ne concentrăm pe ajutarea clienților să construiască încredere și să se reinventeze, astfel încât să transforme complexitatea în avantaj competitiv. Suntem o rețea orientată spre tehnologie, cu peste 370.000 de angajați în 149 de țări. Prin serviciile noastre de audit, taxe și servicii juridice, tranzacții și consultanță, contribuim la construirea, accelerarea și susținerea progresului.

Informații suplimentare pot fi găsite pe www.pwc.com.

Articol realizat cu sprijinul PwC România

Recomandari
Show Cookie Preferences