Spectacol controversat la Teatrul Național din București; Patriarhia critică „defăimarea simbolurilor creștine”

Spectacolul „Proorocul Ilie”, regizat de Botond Nagy la Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București, a generat controverse, fiind perceput de o parte dintre spectatori ca o ofensă adusă Ortodoxiei. Biserica Ortodoxă Română a reacționat, afirmând că „utilizarea simbolurilor religioase în mod inadecvat nu poate fi considerată o valorificare creștină”. În replică, TNB susține că este „un demers artistic ce promovează toleranța, dialogul și o înțelegere mai profundă a complexității spiritului uman”.
În mediul public au apărut apeluri la protest, precum: „creștinii care doresc să participe ar putea întrerupe pașnic spectacolul. Este posbil să se protesteze în fața TNB pentru a solicita anularea piesei”.
Reacția Patriarhiei
Patriarhia a intervenit, transmițând într-un comunicat de presă joi despre „utilizarea defăimătoare a simbolurilor religioase creștine”.
„Respectarea simbolurilor creștine reprezintă un act spiritual și cultural esențial într-o lume din ce în ce mai secularizată, care are tendința de a interpreta viața spirituală fără discernământ. De aceea, ne exprimăm regretul față de utilizarea denigratoare a simbolurilor religioase în interpretarea piesei „Proorocul Ilie” și sperăm ca viitoarele manifestări culturale să continue să respecte dimensiunea sacră a acestora, fără a le afecta valoarea spirituală”, a comunicat Patriarhia.
TNB opinează că reacțiile critice sunt rezultatul unei interpretări distorsionate a mesajului artistic
Reprezentanții Teatrului Național București au răspuns „în urma sesizărilor publice apărute pe rețelele de socializare”, subliniind că spectacolul „Proorocul Ilie” nu intenționează să ofenseze credința creștină sau orice altă convingere religioasă: „Dimpotrivă, acest spectacol reflectă asupra credinței, asupra fragilității convingerilor umane și asupra pericolelor extremismului. Este un demers artistic care promovează toleranța și o înțelegere mai profundă a complexității spiritului uman”.
TNB mai afirmă că anumite imagini apărute online au fost scoase din contextul real al spectacolului, prezentând fragmente izolate care distorsionează mesajul artistic.
„Spectacolul nu este o blasfemie și nu are ca scop ridiculizarea credinței, ci invită, dimpotrivă, la o reflecție profundă cu privire la relația dintre om și divinitate, inclusiv la modul în care credința poate fi afectată sau distorsionată.”},{