„Această persoană care vorbește oribil, care-ți arată dressingul ei cu zeci de mii de poșete și genți, se laudă cu nomadismul sexual”. Interviu cu Aurora Liiceanu, psiholog, despre influența influencerilor asupra copiilor.

„Această persoană care vorbește oribil, care-ți arată dressingul ei cu zeci de mii de poșete și genți, se laudă cu nomadismul sexual”. Interviu cu Aurora Liiceanu, psiholog, despre influența influencerilor asupra copiilor.
Influencerii Marilu, Shelly și Iorga. Colaj: Ion Mateș / Hotnews. Capturi social media

Aurora Liiceanu, în cadrul unui interviu, subliniază impactul negativ pe care îl au influențele externe asupra copiilor. Aceștia sunt înghesuiți în mașini care devin o cușcă, duși la școală, unde rămân izolați, lipsiți de contact fizic și de interacțiunea personală esențială. Astfel, tinerii cresc departe de intimitatea familială, devenind ușor influențați de modele de viață extravagante și dăunătoare promovate online.

  • Când spunem că „dăm totul copiilor”, de fapt îi cumpărăm.
  • „Copiii nu cunosc lumea, ei o cunosc prin tine, părinte. Tu ce faci? Îi trimiți pe net”.
  • „Limbajul influencerilor este șocant, iar relațiile cu Universul pe care le promovează sunt stranii.”

Aurora Liiceanu discută despre prăpastia existentă între generații, semnalând că tinerii formează un grup fragmentat, distanțându-se de părinți. Această deconectare nu este de vină a lor, ci a adulților care nu reușesc să comunice eficient.

„Lipsește contactul fizic, comunicarea față în față”

Pandemia a intensificat separarea dintre tineri și părinți. Chiar și atunci când stau împreună, aceștia aleg să comunice virtul, reducând astfel contactul fizic esențial pentru dezvoltarea sănătoasă.

Realitatea dispare în absența interacțiunilor fizice. Copiii nu mai au libertatea de a se juca afară, petrecându-și timpul în așa-zisele „cuști” moderne.

Tinerii trăiesc într-o dimensiune virtuală pe care nu o pot înțelege pe deplin, având un sentiment de independență, însă lipsindu-le conectarea cu realitatea.

La 10 ani, „copiii au nevoie de percepții, au nevoie de senzații, au nevoie de imagini”

Liiceanu atrage atenția asupra independenței copiilor care debutează la vârste tot mai fragede. La aproximativ 10-11 ani, aceștia încearcă să se definească în afara familiei, dar în același timp este momentul în care lumea virtuală începe să înlocuiască interacțiunea directă.

Tinerii needucați asupra valorii cuvântului devin din ce în ce mai conectați la imagini, având dificultăți în construirea unei viziuni critice asupra lumei înconjurătoare.

Liiceanu subliniază importanța cuvântului, care ajută la formarea unor asociații și simboluri, în contrast cu imaginea care provoacă emoții necontrolate.

Copiii din zilele noastre pot naviga cu ușurință pe dispozitive mobile, dar învățarea cuvintelor și a limbajului rămâne la un nivel scăzut, iar ei se simt atrași de prescurtări.

„Iau de bune orice informații în loc să-și formeze un aparat critic”

La o vârstă atât de fragilă, copiii ar trebui să-și construiască o bază morală solidă, însă influențele externe și lipsa comunicării cu părinții le afectează dezvoltarea.

Interacțiunea fizică și comunicarea deschisă sunt esențiale pentru dezvoltarea emoțională și cognitivă a adolescenților.

Liiceanu remarcă absența unei legături de calitate între părinți și copii, având în vedere că majoritatea interacțiunilor au loc virtual, ceea ce poate da naștere unei relații distorsionate.

„Copilul e controlat, dar asta nu oferă intimitate”

Observația lui Liiceanu sugerează că părinții sunt mulțumiți atunci când copiii lor sunt acasă, dar controlul pe care îl exercită nu substituie o adevărată legătură emoțională.

„Cine este Aurora Liiceanu”

Aurora Liiceanu este doctor în psihologie și cercetător senior, cu experiență în învățământ la universități prestigioase din România, Canada și Franța.

A publicat o serie de lucrări despre psihologie și dezvoltarea umană, abordând tema importanței relațiilor interumane în procesul de educație.

Recomandari
Show Cookie Preferences