Exploziile misterioase de pe navele de transport petrol rusesc determină armatorii să implementeze măsuri de siguranță stricte - Acțiunile arată abilități profesionale de tip militar

Exploziile misterioase de pe navele de transport petrol rusesc determină armatorii să implementeze măsuri de siguranță stricte - Acțiunile arată abilități profesionale de tip militar
Portul rusesc Ust-Luga Foto: social media / WillWest News / Profimedia

Armatorii greci care efectuează transporturi către porturile din Rusia își consolidează măsurile de securitate după ce mai multe explozii inexplicabile au avariat petroliere legate de comerțul de petrol al Moscovei, au declarat surse din industrie pentru Reuters.

Printre măsurile implementate se numără inspecțiile subacvatice pentru a detecta posibile obiecte străine pe carenele navelor.

În urma unui nou set de sancțiuni impuse împotriva Rusiei, liderii G7 au stabilit un preț maxim de 60 de dolari pe baril pentru petrolul exportat de Moscova. O parte semnificativă din petrolul rusesc este transportată printr-o „flotă-fantomă”, dar datele recente indică faptul că navele grecești au transportat și ele țiței din Rusia.

Armatorii greci afirmă că transportul petrolului rusesc vândut la prețul limitat de G7 reprezintă o activitate comercială legitimă. Totuși, exploziile care au incident într-un număr de cel puțin șase nave ce se îndreptau către porturile Ust-Luga și Novorossiisk au stârnit îngrijorări pe piețele comerciale.

Navele care așteaptă în apropierea porturilor rusești își vor schimba periodic poziția pentru a deveni mai puțin previzibile, iar echipajele vor fi în alertă constantă față de orice activitate suspectă în jurul navelor. De asemenea, părțile subacvatice ale navelor vor fi inspectate periodic de către scafandri.

Deși investigațiile oficiale nu au fost încă disponibilizate, sursele de securitate susțin că au fost utilizate mine magnetice atașate de corpul navelor.

Suspiciuni asupra Ucrainei ca principal suspect

Trei surse din companiile de securitate maritime indică faptul că ar putea exista implicații ucrainene în unele dintre explozii, având în vedere poziția Kievului față de transportul petrolului rusesc de către navele grecești.

Până în prezent, Ucraina nu a făcut comentarii cu privire la aceste incidente. Ultima explozie a avut loc pe 6 iulie, când navele Eco Wizard, aflată în portul Ust-Luga, a fost victimă a mai multor explozii, după ce a suferit o scurgere minoră de amoniac în timpul procesului de încărcare, conform Ministerului Transporturilor din Moscova.

Operatorul grec Stealth Gas a refuzat să comenteze, iar surse sugerează că explozia ar indica utilizarea unui dispozitiv exploziv.

Patru dintre navele care au raportat explozii erau în drum spre Mediteran după ce și-au finalizat operațiunile în porturi rusești. Vasele care au tranzitat Rusia se confruntă cu o expunere crescută la sabotaje care ar putea fi coordonate de actori susținuți de stat, conform afirmațiilor lui Corey Ranslem, director la compania de protecție și evaluare a riscurilor Dryad Global.

Ellie Shafik, șef al unității de informații la Vanguard Tech, o firmă specializată în managementul riscurilor maritime, sugerează că există indicii că statul ucrainean și agenți asociați acestuia ar putea fi implicați.

„Strategia pare a fi aceea de a sabota vasele prin utilizarea minelor magnetice, o metodă care duce la inundarea sălii motoarelor și imobilizarea navei fără a distruge complet vasul sau a provoca victime în rândul echipajului. Caracterul sabotajului indică abilități profesionale de tip militar”, a afirmat Shafik.

Recomandari
Show Cookie Preferences