Simularea BAC 2025: Rezolvarea subiectelor la Limba Română

Subiectele prezentate luni elevilor de clasa a XII-a la proba de Limba română în cadrul simulării examenului de bacalaureat 2025 au fost analizate pentru cititorii interesați de studenta Diana Găbureac, care este în anul al treilea la Facultatea de Litere a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca. Pe 25 martie, simularea la BAC 2025 va continua cu proba corepondentă profilului.
- Diana a obținut nota maximă la examenul de Bacalaureat 2022 la Limba și Literatura Română, clasându-se primul la Olimpiada Națională de lectură și reprezentând România la competiții internaționale. În prezent, ea activează ca voluntar civic și a pregătit numeroși elevi de liceu pentru examenul de Limba și Literatura Română.
Simularea probelor scrise pentru examenul de Bacalaureat a debutat luni cu Limba şi literatura română. Liceenii din clasa a XII-a și a XIII-a au primit un text suport din „Evocări” de Ștefan Augustin Doinaș, cu un fragment legat de Liviu Rusu. În cadrul probei, la partea a doua, elevii au avut de comentat o poezie și, la eseu, au fost rugați să analizeze trăsăturile unui roman psihologic sau ale experienței.
Pentru profilul pedagogic, au existat diferențe la Subiectul al III-lea, unde elevii au avut de redactat un eseu despre dezvoltarea unui personaj dintr-un roman psihologic.
Diana Găbureac consideră că „subiectele au fost accesibile, iar cerințele care evaluau înțelegerea textului au fost clare și ușor de abordat”. Ea menționează că mulți elevi s-au așteptat la un text realist sau o poezie pentru Subiectul al III-lea, noul format cu romanul psihologic le-ar fi putut surprinde. Tânăra însă se arată optimistă vis-a-vis de rezultate.
Ministerul Educației și Cercetării va publica subiectele și baremele în fiecare zi de examen la ora 15:00 pe platforma sa dedicată, iar evaluarea lucrărilor se va efectua prin metode digitalizate.
Rezolvarea subiectelor la Limba Română de la simularea BAC 2025
Experiența culturală este suma interacțiunilor și influențelor dobândite de un individ prin diverse activități educaționale. Cred că profesorii joacă un rol esențial în cultivarea acestei experiențe culturale, oferind oportunități de explorare a unor domenii necunoscute și reinterpretarea materiilor tradiționale.
În primul rând, profesorii pot introduce elevii în arte noi, ghidându-i spre descoperirea unor lumi care altfel rămâneau inexplorate. De exemplu, textul de referință ilustrează cum Liviu Rusu a influențat formarea studenților în teatru și muzica simfonică. Acesta subliniază că experiențele artistice inițiate de profesor au generat adevărate revelații, dovedind că un domeniu nou poate aduce bucurie și descoperire.
Profesorul organizează competiții culturale între studenți din diverse domenii, incluzând un spectacol de teatru amator. Această abordare reunește tineri din diverse discipline și le oferă noi perspective, esențiale pentru formarea lor.
În al doilea rând, educația culturală poate fi amplificată prin organizarea de excursii și vizite la muzee, care aduc o nouă lumină asupra disciplinelor studiate. Reflectând asupra experienței mele personale, am avut ocazia să vizitez un muzeu în primul an de liceu. Inițial, nu aveam mari așteptări, dar profesorul a transformat vizita într-o experiență captivantă, interactivă, reușind astfel să-mi stârnească interesul pentru istorie.
Poezia „Iarna” de Adrian Maniu explorează tristețea provocată de solitudine. Emoțiile sunt exprimate prin imagini sugestive, iar natura reflectă singurătatea eului liric.
Textul pornește cu imaginea unei câmpii de „sticlă”, simbolizând înghețul și o stare de staticitate. Peisajul subliniază sentimentele de frig, accentuând absența unei prezențe dragi. Metaforele folosite creează o juxtapunere între viață și moarte.
Strofa secundă introduce dinamică în tabloul descris, cu imaginea „săniilor trase de boi”. Prin comparațiile din versuri, se reiterează experiența solitudinii ce devine din ce în ce mai apăsătoare.
Alienarea e accentuată de umbra celei dragi pe care eul liric o caută, evocând amintiri care devin tot mai nebulose. Imaginea finală subliniază efemeritatea acelor momente.
Astfel, poezia reflectă meditații asupra naturii și stărilor de solitudine, utilizând un repertoriu bogat de figuri de stil pentru a exprima profunditatea emoțiilor.
Simularea BAC 2025 se va continua marți, 25 martie, cu proba la profil.
Ministerul Educației a comunicat că subiectele sunt concepute conform programelor aprobate, iar evaluările se vor realiza prin digitalizare. Subiectele și baremele vor fi disponibile pe web la ora 15:00.
Calendarul simulării BAC 2025
Simulările pentru examenul național din anul școlar 2024 – 2025, organizate de Ministerul Educației, se desfășoară în perioada 24 – 27 martie, urmând testele aferente examenului de bacalaureat:
Structura examenului
Conform Ministerului Educației, examenele vor începe la ora 9:00, iar accesul în săli va fi permis până la 8:30.
Fiecare lucrare va avea un timp alocat de trei ore, începând cu finalizarea distribuirii subiectelor. Evaluarea se va efectua printr-un sistem digitalizat.
Rezultatele vor fi comunicate individual pe 8 aprilie și vor fi discutate cu elevii, părinții și în consilii profesorale pentru a stabili măsurile necesare îmbunătățirii performanțelor.
Scopul este de a identifica cele mai bune metode pentru optimizarea rezultatelor înainte de examenele din sesiunile de vară.
Rezultatele obținute la simulare nu vor fi trecute în catalog, cu excepția cererilor scrise.
Rezultatele simulării BAC 2024
La simularea din 2024, rata de promovare la disciplina Limba română a fost de 60,13%, iar la proba obligatorie a profilului 64,12%. Procentul celor care au obținut note de 10 a fost extrem de redus.
Aproximativ 40% din elevi au obținut note sub 5 la Limba română și 22,89% au atins note între 5 și 5.99.
La celelalte probe, procentul elevilor cu note sub 5 a fost semnificativ, depășind 35%. La Limba maternă, 15,92% au fost în această situație.
Rezultatele la BAC 2025 vor începe pe 10 iunie, cu afișarea finală pe 30 iunie.
- 10 iunie 2025: Limba și literatura română – proba E.a) – probă scrisă;
- 11 iunie 2025: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – probă scrisă;
- 13 iunie 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – probă scrisă;
- 16 iunie 2025: Limba și literatura maternă – proba E.b) – probă scrisă;
- 20 iunie 2025: Afișarea rezultatelor la probele scrise, vizualizarea lucrărilor și depunerea contestațiilor;
- 23-24 iunie 2025: Vizualizarea lucrărilor și contestații;
- 30 iunie 2025: Afișarea rezultatelor finale.