Tronsoane din Autostrada Moldovei A7 și Autostrada Unirii A8 excluse din PNRR: detalii și explicații de la Ministerul Transporturilor

Ministerul Proiectelor Europene a informat că anumite segmente din Autostrada Moldovei A7 și Autostrada Unirii A8 au fost excluse din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) din cauza dificultăților întâmpinate în procesul de achiziție. În schimb, Ministerul Transporturilor afirmă că România nu va pierde fonduri din PNRR și nu va restituie banii deja cheltuiți pentru segmentele excluse.
Marți, Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, a anunțat că anumite tronsoane ale autostrăzilor A7 și A8 nu vor mai primi finanțare prin PNRR, un mecanism financiar creat de Uniunea Europeană pentru revitalizarea economiilor europene după pandemie.
Detalii despre care segmente sunt afectate nu au fost oferite, informează Economedia.
„Segmentele de autostradă excluse din PNRR se datorează problemelor legate de achiziții, nu de progresul lucrărilor. Căutăm funduri alternative pentru proiectele esențiale, inclusiv pentru porțiunile prioritare din A7 și A8 care sunt acum excluse din PNRR”, a declarat ministrul.
Pîslaru a subliniat că problemele de achiziție se referă la neconformități cu reglementările europene privind achizițiile publice. „Erate diferite la aceste achiziții nu au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene”, a adăugat acesta.
Ministerul Transporturilor: „Încă nu pierdem nimic din PNRR!”
Ministerul Transporturilor a răspuns printr-un anunț că România nu va pierde fonduri din PNRR destinate sectorului transporturilor.
„Discuțiile tehnice cu reprezentanții Comisiei Europene au confirmat că proiectele incluse în PNRR vor fi finanțate integral din fonduri europene, fără necesitatea cofinanțării din bugetul de stat. Ajustările necesare pentru creșterile de prețuri la materiale de construcție, energie și combustibil vor fi acoperite din fonduri europene, conform prevederilor Ordonanței de Urgență nr. 64/2022”, a transmis Ministerul.
Proiectele care vor beneficia de 100% finanțare din PNRR includ:
Infrastructură rutieră:
- Autostrada Moldovei (A7), tronsoanele Focșani – Pașcani;
- Autostrada Lugoj – Deva (A1), secțiunile D și E (tunelurile de la Margina – Holdea).
Infrastructură feroviară:
- Toate cele patru loturi ale tronsonului CF Cluj – Episcopia Bihor;
- Un lot din tronsonul CF Arad – Timișoara – Caransebeș (Lugoj – Timișoara).
Lista autostrăzilor excluse din PNRR
Referitor la proiectele excluse total sau parțial din PNRR, Ministerul Transporturilor a subliniat că nu va returna sumele deja cheltuite. România nu va rambursa cei 2,3 miliarde de euro investiți până acum în proiectele finalizate sau aflate în stadiul avansat de execuție.
Printre proiectele excluse din PNRR, Ministerul a enumerat:
- Autostrada Buzău – Focșani (A7) – finalizată și deschisă circulației;
- Lotul 1 al Autostrăzii Ploiești – Buzău (A7) – finalizat și dat în circulație;
- Secțiunile Leghin – Moțca și Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (A8) – contracte semnate, dar lucrările încep acum;
- Secțiunile Nădășelu – Poarta Sălajului (Autostrada Transilvania) – lucrări în curs, cu termene de finalizare actualizate pentru 2026;
- Loturile 1, 3 și 4 din tronsonul CF Arad – Timișoara – Caransebeș.
„Toate aceste proiecte vor fi continuate și finalizate prin Programul Transport 2021–2027 sau din alte surse europene, convenite împreună cu Comisia Europeană”, a afirmat Ministerul.
Ministerul a adăugat că „modificările privind finanțarea prin PNRR nu sunt rezultatul unor erori administrative sau a unei gestionări deficitare a proiectelor, ci sunt generate de necorelări tehnice între sistemul european de achiziții (JOUE) și cel național (SICAP), în special referitor la publicarea eratelor.”