Impactul unei stații de metrou asupra prețului locuințelor: Analiza unei cercetări recente

Pe lângă finisaje de calitate, amenajări interioare atrăgătoare și prețuri competitive, cei mai mulți cumpărători din Capitală consideră că locuința ideală trebuie să fie aproape de o stație de metrou.
Accesul la rețeaua de metrou a devenit esențial pentru cei care explorează piața imobiliară, deoarece orele pierdute în trafic pot fi reduse considerabil prin utilizarea transportului subteran.
Extinderea rețelei de metrou a stimulat dezvoltarea pe segmentul rezidențial, atrăgând atenția cumpărătorilor către zone mai puțin cunoscute anterior. Discuțiile recente despre stații noi au adus în prim-plan noi oportunități pe piața imobiliară din București și Ilfov.
O analiză realizată de Imobiliare.ro a avut ca scop să sublinieze efectele extinderii rețelei de metrou asupra sectorului rezidențial, atât din perspectiva cumpărătorilor, cât și a dezvoltatorilor.
Iată ce poți afla în continuare:
- Compararea prețurilor locuințelor din apropierea unei stații de metrou cu cele ale proprietăților similare, dar situate mai departe de aceasta;
- Evaluarea creșterii atractivității anumitor cartiere odată cu introducerea conexiunilor la metrou și evoluția prețurilor acestor locuințe;
- Identificarea zonelor din București și Ilfov cu potențial ridicat de dezvoltare datorită perspectivelor unei viitoare conexiuni la rețeaua de transport subteran.
Apropierea de metrou poate determina o creștere a prețului locuințelor cu până la 30%
Două locuințe cu caracteristici similare, situate în același cartier, pot avea prețuri drastic diferite, în funcție de proximitatea unei stații de metrou.
De exemplu, un apartament nou cu 2 camere în Bucureștii Noi, aflat la maximum 500 de metri de o stație de metrou, se vinde la un preț cu aproape 10% mai mare decât o proprietate similară care nu oferă acces rapid la centrul orașului.
Pentru locuințele noi din zona Ozana-Theodor Pallady, cumpărătorii sunt dispuși să plătească cu 30% mai mult în comparație cu proprietățile situate la mai mult de 500 de metri de metrou.
Acest fenomen este observabil și în rândul apartamentelor vechi din Militari și Berceni, unde diferențele de preț sunt de 18% și respectiv 7%.
Daniel Crainic, Director de Marketing la Imobiliare.ro, subliniază că, în contextul congestiei din traficul urban, accesul la metrou devine un element central în deciziile de achiziție imobiliară, depășind chiar și prețul în importanță.
Proiecte în desfășurare în nordul Bucureștiului. Implicațiile metroului asupra pieței imobiliare
Extinderea Magistralei 6 de metrou reprezintă un subiect important în discuțiile din ultimul timp, oferind oportunități de dezvoltare atât pentru cartierul Băneasa, cât și pentru orașul Otopeni.
Lucrările la noile stații au început la sfârșitul anului 2023, iar primele semne de creștere a prețurilor pot fi deja observate, cu o majorare de 15% în Băneasa.
Cererea este în creștere, cu șase potențiali cumpărători pentru fiecare apartament nou disponibil în cartier, iar bugetul mediu necesar pentru achiziție se ridică acum la 185.000 de euro.
În Otopeni, unde promisiunile de dezvoltare au fost utilizate de mai mulți ani, prețurile au crescut de la 800 euro/mp util în 2015, atingând acum niveluri semnificativ mai mari, cu o majorare de 16% de la începutul lucrărilor pentru noile stații.
Cererea pe piața imobiliară: Aproape cinci potențiali cumpărători pentru fiecare proprietate nouă în 2025
În primele trei luni ale anului 2025, fiecare locuință nouă listată a atras aproape cinci potențiali cumpărători, aceștia având nevoie de un buget mediu de 245.000 de euro.
Interesul pentru apartamentele din Otopeni a crescut considerabil, prețurile urcând de la 63.000 de euro în 2015 la 105.000 de euro în prezent, cu un număr semnificativ de cumpărători demarând investigații pentru proprietăți.
Expansiunea rețelei de metrou sprijină dezvoltarea zonelor periurbane din sudul Capitalei
Supranumită „magistrala corporatiștilor”, Magistrala 2 conectează sudul și nordul orașului și a contribuit la creșterea orașului Popești-Leordeni ca opțiune pentru cumpărătorii care caută locuințe la periferie.
În jurul stațiilor Dimitrie Leonida și Berceni, numeroase proiecte rezidențiale sunt în construcție, iar recentele îmbunătățiri în infrastructura de transport promit perspective de dezvoltare.
Recent, stația Tudor Arghezi a fost deschisă, iar alte două stații sunt planificate în comuna Berceni, ceea ce influențează semnificativ dezvoltarea localităților din jur.
Comuna Berceni devine atractivă pe piața imobiliară, cu o creștere între 2020 și 2025 de la 80 la aproape 1.000 de case, iar prețurile au crescut de la 700 la 1.242 euro/mp util.
Expansiunea acestor zone periurbane se datorează în principal infrastructurii de transport, iar accesul la metrou ar putea transforma naveta zilnică într-o experiență mai plăcută.
Problemele de trafic actuale se pot ameliora semnificativ prin implementarea unor soluții de transport rapide, de care beneficiile se resimt în calitatea vieții locuitorilor.
Dezvoltatorii imobiliare investesc masiv în aceste localități, anticipând creșterea valorii terenurilor pe fondul extinderii metroului.
Extinderea infrastructurii de transport reprezintă un criteriu cheie pentru atragerea de noi locuitori, iar succesul dezvoltărilor precum cele din Popești-Leordeni pot fi observate cu ușurință.
Opțiunile de dezvoltare sunt promițătoare și în Pipera, unde se preconizează realizarea unui nod intermodal, completat cu o stație a trenului metropolitan.
Transformările din cartierele bucureștene după conectarea la rețeaua de metrou: Zona Pallady
Periferia estică a Bucureștiului a cunoscut transformări semnificative după 2007, susținute de începerea circulației pe Autostrada Soarelui.
Inaugurarea noilor stații de metrou a îmbunătățit conexiunea cu centrul și cu vestul orașului, iar prețurile locuințelor au început să crească.
Extinderea comercială a stimulat dezvoltarea rezidențială, cu un aport important din partea Primăriei Sectorului 3.
Interesul pentru apartamentele noi din zona Pallady s-a intensificat constant începând din 2015, prețurile crescând accelerat în ultimul an.
Dacă un apartament nou costa 59.000 de euro în 2015, aceasta a ajuns la 101.950 de euro în primul trimestru din 2025.
Analizând datele recente, se observă că cinci potențiali cumpărători se manifestă pentru fiecare locuință nouă disponibilă în Pallady.
Accesul rapid la metrou se dovedește a fi un criteriu esențial în deciziile de achiziție, având un impact semnificativ asupra succesului vânzărilor.
Proiectele rezidențiale din apropierea stațiilor beneficiază de un interes constant, fie pentru uz personal, fie pentru investiții.
Exemplul zonei Republica ilustrează cum infrastructura și noile dezvoltări imobiliare transformă fostele zone industriale în noi poluri rezidențiale.
De asemenea, Theodor Pallady se afirmă ca o zonă dinamică, datorită infrastructurii dezvoltate și a interesului investitorilor.
Bucureștii Noi, un pol de dezvoltare rezidențială în ascensiune
Cartierul Bucureștii Noi a beneficiat enorm de pe urma deschiderii Magistralei 4 și a fost un punct de interes pe piața rezidențială.
Prețul mediu al apartamentelor a crescut de la 70.000 de euro în 2011 la 87.000 de euro până la finalizarea magistralei.
Accesibilitatea a stimulat dezvoltarea de mari dimensiuni, generând o creștere de 12% a prețurilor în 2024.
La începutul anului 2025, apartamentele din Bucureștii Noi se vând cu aproximativ 159.000 de euro, cu nouă potențiali cumpărători pentru fiecare locuință.
Legătura cu metroul devine din ce în ce mai importantă pentru cumpărători, datorită valorii pe care o aduce în timp.
Accesul la transportul subteran înseamnă conexiuni rapide și confort sporit, transformând deciziile de achiziție.
Dezvoltatorii observă o creștere a interesului pentru zonele conectate la rețea, ceea ce evidențiază importanța unei astfel de infrastructuri.
Prețurile apartamentelor din Drumul Taberei au crescut semnificativ
Drumul Taberei a avut de așteptat până la inaugurarea stațiilor de pe Magistrala 5, în septembrie 2020.
În anticiparea acestei deschideri, solicitările pentru apartamentele din zonă au crescut cu 72% față de anul anterior.
Până la sfârșitul anului 2020, numărul cererilor s-a dublat, atingând recorduri în primăvara anului următor.
Oferta a crescut de la 300 de locuințe noi la 440 în 2023, însă numărul apartamentelor finalizate rămâne redus.
Cererea rămâne ridicată, cu 21 de potențiali cumpărători pentru fiecare apartament nou listat.
Prețurile au început să crească în anticiparea metroului, de la 1.026 euro/mp util în 2019 la 1.078 euro/mp util atunci când au fost inaugurate noile stații.
În prezent, prețul mediu solicitat a ajuns la 117.750 de euro pentru apartamentele finalizate în ultimii cinci ani.
Drumul Taberei, cunoscut ca un cartier-dormitor, are majoritatea locuințelor vechi, prețul apartamentelor crescând semnificativ în această perioadă.
Prețul mediu al apartamentelor vechi a crescut de la 1.132 euro/mp util la 1.723 euro/mp util în 2025.