INTERVIU: „Cine controlează algoritmul, controlează discursul”. Doi regizori români discută despre impactul AI asupra societății

Care va fi etica companiilor de tehnologie atunci când acestea vor prelua controlul asupra societății? Aceasta este o întrebare importantă abordată de regizorii George ve Gänæaard și Horia Cucută în filmul lor „Clasat”, recunoscut la TIFF 2024. Proiectul, un „fake-documentary” bazat pe fapte reale, va fi disponibil exclusiv online pe site-ul clasat.ro, între 24 și 27 aprilie.
- „Într-o lume în care „Godfather of AI” demisionează de la Google pentru a atrage atenția asupra problemelor din domeniu și unde echipele de etică de la Microsoft sunt desființate, filmul nostru se alătură acestor voci care cer transparență, empatie și acțiune”, declară cei doi regizori.
19 premii naționale și internaționale
George ve Gänæaard și Horia Cucută și-au făcut cunoștință în echipa de comunicare a unui brand de cercetare de piață, dezvoltând împreună cinci scurtmetraje, inclusiv „Thank you for your teeth!” (2020), „America” (2019) și „Know Thy Partner” (2022), ce au obținut peste 120 de selecții internaționale și 19 premii în țări ca SUA, Spania, România, Grecia, Iran și Polonia.
În 2023, au început lucrul la lungmetrajul de debut, „Clasat”, inspirat de o investigație din Time despre angajați din Kenya, care sunt remunerați cu mai puțin de 2 dolari pe oră pentru a modera conținut toxic și pentru a instrui AI-ul din Vest.
Proiectul a rezultat într-un „fake-documentary” inovator pentru cinematografia românească, îmbinând realismul jurnalistic cu tehnicile cinematografice. „Acesta este testul oricărui cineast: să treacă de la scurtmetraj la lungmetraj fără a compromite povestea”, afirmă Horia.
Despre subiectul filmului „Clasat”
Povestea urmărește cazul unui incendiu în care a murit un angajat, iar procuratura a clasat imediat cazul. Gabriel Vânătoru (Daniel Popa), un veteran al presei independente, este intrigat de modul în care autoritățile și compania implicată au încercat să oprească expunerea subiectului în presă. El decide să investigheze pentru a revela adevărul despre tragedia respectivă și despre victima, Eremia Ţofan.
Gabriel intervievează diverse persoane care l-au cunoscut pe Eremia, încercând să reconstituie evenimentele care au dus la incident, dezvăluind un mediu de lucru toxic în cadrul companiei tehnologice FUTURA AI, care se dorea un pionier în moderarea de conținut online.
Regizorii descriu filmul ca o ficționalizare ce sintetizează un climat de anxietate etică, unde puterea AI este opacă, iar controlul inexistent.
Temele filmului – responsabilitatea corporativă, externalizarea moralității, slăbirea investigațiilor de jurnalism și complicitatea instituțiilor publice – sunt amplificate în contextul internațional.
„Într-o lume în care „Godfather of AI” (Geoffrey Hinton) demisionează de la Google și echipele de etică de la Microsoft sunt desființate, filmul nostru se înscrie ca un apel artistic pentru transparență, empatie și acțiune”, concluzionează cei doi.
Printre actorii care participă se numără Liviu Pintileasa, Emilian Oprea, Dana Marineci, Ionuț Grama, Robi Urs, Vlad Ghinea, Alin Boeru, Grațiela Popa și Oana Predescu.
„Inteligența artificială este promovată ca un instrument care ne va îmbunătăți viața, dar rar se discută despre impactul său asupra celor care o dezvoltă și efectele pe termen lung asupra societății. Filmul nostru abordează cum companiile de tehnologie își asumă (sau nu) responsabilitatea față de angajați și față de public, cu scopul de a stârni discuții și gândire critică asupra costurilor ascunse ale progresului tehnologic”, afirmă regizorii.
Lansarea online a filmului, disponibilă între 24 și 27 aprilie pe site-ul clasat.ro, reflectă perfect tematica acestuia, iar perioada limitată de vizionare a fost aleasă pentru a păstra senzația de urgență, similar cu experiența din film.
„Din păcate, CNC-ul nu susține cu adevărat cineaștii aflați la debut”
– Ce impact doriți să aibă filmul „Clasat” asupra publicului?– George: Ne-ar plăcea ca spectatorii să iasă din film cu o neliniște activă, să se întrebe cum se construiește adevărul într-o lume unde AI-ul poate genera orice.
– Horia: „Clasat” explorează o conspirație ce devine un mecanism banalizat care persistă deoarece nimeni nu o observă cu adevărat. Scopul nostru este de a stârni gândirea critică, provocând publicul să se întrebe: ce pare real? De ce ni se pare real? Favorizează cineva narativul respectiv?
– Credeți că „documentarele fake” pot avea un rol important în cinematografia românească?– George: Da, dar din păcate CNC-ul nu sprijină în mod real tinerii cineaști care nu au un portofoliu consistent. Astfel, un „fake documentary” devine o formă accesibilă de a spune o poveste autentică.
– Horia: Acest tip de film oferă libertate artistică fără a depinde de bugete mari. Se poate construi o lume plauzibilă cu un scenariu bine scris.
„Filmul nostru este și un omagiu adus jurnaliștilor independenți”
– Cum vedeți parcursul lui Gabriel Vânătoru ca personaj de jurnalist?– George: Este emblematic pentru lupta continuă dintre aparență și esență, între informație și manipulare.
Trăim într-o societate digitală în care distingerea adevărului de falsitate devine tot mai complicată. Gabriel este genul de jurnalist care sapă și pune întrebări.
El reprezintă vocea interioară pe care unii o pierd, cea care încurajează o căutare activă a adevărului.
– Horia: Am dorit să arătăm cum poveștile pot fi pierdute în haosul informațional actual.
– Filmul are o dimensiune omagială față de jurnaliștii independenți care continuă să caute adevărul, chiar și în fața dificultăților. Este o recunoaștere a importanței muncii lor.”
– Credeți că acest film poate contribui la conștientizarea rolului jurnaliștilor în societate?– George: Absolut. Este un omagiu dedicat celor care refuză și se luptă pentru adevăr.
– Horia: Jurnalismul independent din România a compensat mult pentru deficiențele marilor mass-media. Democrația are nevoie de o presă liberă.
– Ați ales să plasați povestea în România, cum a influențat acest context local creația filmului?– George: „Clasat” este adânc ancorat în realitățile românești, reflectând experiențele noastre.
– Horia: Chiar și în România, care pare periferică în revoluția tech, efectele acesteia sunt resimțite profund.
„Sperăm ca filmul să ofere perspective noi despre impactul tehnologiei în politică”
– Ce perspective în contextul politic actual poate oferi „Clasat”?– George: Ne dorim ca filmul să ajungă la cât mai mulți oameni, chiar înainte de alegeri, pentru a încuraja o analiză lucidă.
Filmul ilustrează cum funcționează manipularea și cum emoțiile sunt direcționate către alegeri care nu ne aparțin. Timpii actuali cer o atenție mai mare și întrebări esențiale.
– Horia: De asemenea, sperăm ca spectatorii să înțeleagă cum tehnologia influențează politica. Controlul algoritmului este o problemă crucială.
– Credeți că filmul poate provoca o schimbare în societate?– George: Cred că prin cinema se pot deschide discuții importante și pot fi abordate subiecte neglijate.
– Horia: Este important să spunem povești care ridică întrebări. Ca muzicienii pe Titanic, noi vom continua să facem artă care provoacă reflecție.
„Ar trebui să fim curioși, dar și vigilenți”
– Care sunt cele mai mari îngrijorări legate de evoluția inteligenței artificiale?– George: Utilizarea AI fără înțelegERE sau reglementare adecvată poate genera probleme etice.
– Horia: Istoricul din social media arată necesitatea reglementării rapide a acestor instrumente.
– Cum ar trebui să ne raportăm la inteligența artificială?– George: Să nu o vedem ca o soluție miraculoasă, ci ca un instrument care depinde de utilizator.
– Horia: Este esențial să învățăm cum funcționează AI-ul și să păstrăm o gândire critică mobilizată.