România înregistrează cea mai mare scădere procentuală din UE la înmatricularea mașinilor electrice

Conform datelor furnizate de ACEA pentru Europa, piața mașinilor noi din Uniunea Europeană a înregistrat o reducere de 6% în anul precedent, iar România a avut cel mai drastic declin procentual, de aproape o treime. Pe de altă parte, mașinile hibride și cele diesel s-au bucurat de creșteri, dieselurile având un avans de 15%.
La nivel european, anul trecut s-au înmatriculat 1,44 milioane de mașini full-electrice noi, marcând o scădere de 6% față de 2024. Germania, cea mai mare piață, a raportat o scădere de 27%, ajungând la 380.000 de unități, în timp ce Franța, a doua cea mai mare piață, a înregistrat o scădere de 2,6%, conform datelor ACEA.
Scăderea vânzărilor de mașini full-electrice este în principal cauzată de diminuarea sau eliminarea subvențiilor guvernamentale destinate achiziționării acestora în anumite țări.
În România, scăderea a fost de 32%, de la peste 14.000 la sub 10.000 de unități. Unele piețe mai mici au înregistrat declinuri de peste 20% la mașinile full-electrice, însă există și țări care au înregistrat creșteri semnificative precum Belgia (37%), Olanda (16%), Spania (11%) și Ungaria (47%).
Printre țările din afara Uniunii Europene, Marea Britanie și Norvegia au avut performanțe notabile în ceea ce privește mașinile electrice, cu 381.000 de unități înmatriculate anul trecut în Marea Britanie (o creștere de 21%) și 114.000 în Norvegia (creștere de 9%).
În total, în 2024, în Uniunea Europeană s-au înmatriculat 10,6 milioane de mașini noi (benzină, electrice, hibride, diesel, GPL). Volkswagen a deținut 11% din piață, iar Toyota a ajuns la 7,5%. Dacia a avut o creștere a cotei de piață față de 2023, ajungând la 5,1% comparativ cu 4,9%.
Skoda a deținut 6,2% din piață, Renault a atins 5,9%, iar BMW 5,8%.
Unele mărci au raportat scăderi ale înmatriculărilor de peste 20%, printre care Fiat, Mini, smart, Jaguar și Lancia/Chrysler.
Imagine furnizată de: Dreamstime.com