„Starfish”: Proiectul învăluit în mister ce are ca scop transformarea Amazon într-o sursă de referință globală pentru informații despre produse

Amazon își propune o nouă ambiție pentru vasta sa platformă de comerț online, integrând inteligența artificială generativă pentru a-și realiza viziunea, conform unui raport de la Business Insider.
Compania este deja lider mondial în comerțul electronic, oferind milioane de produse direct și facilitând milioane de comercianți terți care vând și mai multe articole prin intermediul rețelei sale de depozite și logistică.
Însă, acest lucru nu îi satisface ambițiile. De curând, Amazon a diversificat oferta sa. În acest an, a fost introdusă funcția „Cumpără pentru mine”, care oferă recomandări ale produselor din alte magazine și permite utilizatorilor să achiziționeze direct din aplicația Amazon.
Un document de planificare intern, obținut de Business Insider, dezvăluie modul în care Amazon folosește inteligența artificială pentru a sprijini aceste inițiative.
Documentul, datat la finalul anului 2024, detaliază un proiect cunoscut sub numele de cod „Starfish”, care folosește modele de inteligență artificială pentru a „sintetiza” informații din diverse surse, inclusiv site-uri externe și imagini. Acesta va genera „informații complete, corecte și coerente despre produse la nivel global”.
Scopul pe termen lung al acestui proiect este ca Amazon să devină cea mai de încredere sursă globală de informații despre produse „pentru toate articolele din lume”, așa cum subliniază documentul.
Crearea de informații mai rapide și mai precise
„Starfish” face parte dintr-un demers mai amplu de optimizare a procesului de listare a produselor pentru comercianți. Unele din elementele acestui sistem au fost implementate începând cu 2023, pentru a ajuta comercianții să creeze descrieri mai eficiente ale produselor bazate pe informații sumare sau pe linkuri simple. De asemenea, au fost dezvoltate instrumente bazate pe AI care generează automat imagini de produs și reclame video.
Potrivit documentului, „Starfish” îmbunătățește datele despre produse folosind modele lingvistice avansate, îmbunătățind catalogul la scară largă prin completarea informațiilor lipsă, corectarea erorilor și reformularea titlurilor, punctelor-cheie și descrierilor pentru a le face mai atrăgătoare pentru clienți.
În ultimii ani, compania a intensificat eforturile pentru a curăța oferta de pe platformă, eliminând miliarde de produse inactive sau care nu se vând.
Estimări financiare optimiste pentru „Proiectul Starfish”
Procesul manual de creare a listărilor este extrem de consumator de timp pentru comercianți, iar eficientizarea acestuia ar putea aduce beneficii atât pentru Amazon, cât și pentru vânzători.
Conform documentului intern, se estimează că „Starfish” va genera 7,5 miliarde de dolari în plus la vânzările brute de mărfuri (GMS) în 2025, datorită creșterii conversiilor și diversificării ofertei de produse.
GMS (Gross Merchandise Sales) reflectă valoarea totală a tuturor articolelor comercializate pe platforma de e-commerce a companiei. Deși suma de 7,5 miliarde de dolari este semnificativă, Amazon generează anual venituri de ordinul sutelor de miliarde din marketplace-ul său.
Perspective de dezvoltare expansive
Conform documentului, inițiativa „Starfish” are ambiții mult mai mari. Transformarea marketplace-ului Amazon în principalul furnizor global de informații despre produse ar poziționa compania într-o competiție și mai directă cu platformele de tip Google Shopping.
În viitor, „Starfish” ar putea explora întreaga rețea internet pentru a colecta volume uriașe de date ce ar permite sistemului AI să completeze automat descrierile produselor.
Conform planului din 2024, noul instrument AI va colecta informații despre produse de pe 200.000 de site-uri ale brandurilor externe, prin procesul de „scanare, extragere și corelare a datelor externe cu catalogul Amazon.”
Multe companii mari de tehnologie utilizează boți pentru a naviga pe internet în scopul extragerii și indexării de date de pe site-uri diverse. „Corelarea” este procesul prin care aceste informații sunt organizate și prezentate. Amazon deține propriul crawler, cunoscut sub numele de Amazonbot.
Compania menționează pe site-ul oficial al Amazonbot că acesta colectează informații pentru a îmbunătăți serviciile, inclusiv pentru a permite asistentului Alexa să răspundă mai eficient la întrebările clienților.
Nu este clar dacă acest bot este utilizat în cadrul proiectului „Starfish” sau dacă aspectele legate de „scanare” și „extragere” sunt încă în dezvoltare.
Un purtător de cuvânt al Amazon a refuzat să comenteze aceste detalii când a fost contactat.