„Unul dintre cei mai respectabili oameni întâlniți”. Un român discută despre culisele filmului „The Legend of Ochi”, un fantasy cu actori premiati cu Oscar, realizat în Apuseni

„The Legend of Ochi”, un film cu Willem Dafoe, câștigător al premiului Oscar, va avea premiera pe 25 aprilie. Puțini știu că această peliculă fantasy a fost filmată integral în România, de la Transfăgărășan până în splendidul peisaj al Munților Apuseni. George Magheru, un român implicat în producție, ne oferă detalii despre culisele filmului.
Când casa de producție A24, cunoscută pentru filme precum „Everything Everywhere All At Once” și „Midsommar”, anunță crearea unui film fantasy filmat în România, este clar că nu ne așteptăm la o poveste banală cu elfi roz și dragoni digitali. „The Legend of Ochi” (programat pentru 25 aprilie) este o aventură vizuală deosebită, unde păpușile animatronice înlocuiesc efectele speciale CGI, iar pădurile din Apuseni servesc drept peisaje magice pentru o poveste despre curaj, familie și o misterioasă creatură numită Ochi.
Regizat de Isaiah Saxon, un artist cunoscut mai ales pentru lucrările sale animate și activitatea din spatele studioului Encyclopedia Pictura, filmul reprezintă debutul său în lungmetraj, dar și o schimbare de stil pentru A24.
Povestea se concentrează pe Yuri, o tânără timidă (interpretată de Helena Zengel), care găsește un pui de Ochi rănit și pornește într-o călătorie ce îi va schimba viziunea asupra lumii. Distribuția include nume mari precum Willem Dafoe (în rolul tatălui său strict), Finn Wolfhard din „Stranger Things” și Emily Watson, cunoscută din serialul „Dune: Prophecy”.
O mare parte din fascinatia acestui film nu provine doar din narațiune sau efectele practice, ci și din modul în care România devine un tărâm mitic – Insula Carpathia.
Filmat de la Transfăgărășan până în văile adânci ale Munților Apuseni, „The Legend of Ochi” pune în valoare peisajele românești mai bine ca orice alt film internațional realizat vreodată. Acest lucru a fost posibil datorită colaborării strânse între echipa românească și cea internațională.
George Magheru, asistent de regie, a avut un rol crucial în coordonarea filmărilor, o sarcină care implică gestionarea echipei locale, a actorilor celebri, a logisticii în condiții dificile și a creaturilor animatronice.
El ne împărtășește experiențele sale de pe acest set ambițios din România, explicând despre „haosul organizat” care caracterizează producțiile A24 și despre interacțiunile sale cu Willem Dafoe, având întotdeauna în minte că la ora 6 dimineața trebuie să organizeze o scenă complicată.
George studiază Imagine de Film și TV la UNATC și are o experiență de aproximativ șase ani pe platourile de filmare românești, colaborând atât la proiecte locale, cât și internaționale.
„Am început în producție, apoi am evoluat spre departamentul de regie și, recent, în partea tehnică. În primii ani, am învățat mult la Multi Media Est, o adevărată școală pentru mine. Apoi, am furnizat servicii diverselor case de producție din București, lucrez la sute de reclame,” mărturisește el. George a participat până acum la cincisprezece lungmetraje, inclusiv „The Gray House”, un proiect despre care consideră că va avea un mare impact.
„Ultimul an l-am petrecut specializându-mă în asistență tehnică în departamentul de cameră, lucrând ca freelancer. Iar din iunie urmează să mă implic în trei lungmetraje. Se preconizează o vară plină de proiecte interesante,” adaugă George.
În filmul „The Legend of Ochi”, George a fost adus în 2021 de Cristi Bostănescu, un producător român cu care a mai colaborat.
„Ca asistent de regie, misiunea mea principală a fost să transmit informațiile esențiale de la regizor către celelalte departamente în ziua filmării. Această comunicare este crucială pentru eficiența întregului proces.”
De obicei, lucraz cu primul asistent de regie și împart sarcinile cu echipa, inclusiv asistenții de producție. Este o funcție care necesită constant prezentă, atenție, calm și organizare. De asemenea, se cere să construiești relații de încredere cu fiecare persoană implicată, de la actori la tehnicieni,” explică George.
Pe platoul de filmare de la „The Legend of Ochi”, George și colegii săi asistenți veneau cu 30 de minute înainte de restul echipei pentru a pregăti actorii și a se asigura că ajung la costume, machiaj și coafură la timp.
„Odată ce actorii erau gata, zgomotele trebuiau menținute la minimum pe platou pentru a nu compromite sunetul. Dacă inginerul de sunet aude zgomote necontrolate, poate solicita refacerea unei scene, iar noi eram mereu acolo să menținem ordinea,” adaugă George.
„România oferă toate formele de relief într-o singură țară”
Referitor la alegerea României pentru filmarea acestui fantasy, George povestește că Isaiah a lucrat la scenariul filmului timp de zece ani.
„România a fost aleasă deoarece oferă diversitate geografică și o forță de muncă talentată și rentabilă, precum și sprijin prin sistemul Cash Rebate. Avem foarte multe talente în industrie, iar acest lucru devine din ce în ce mai vizibil,” spune el.
Isaiah a fost inspirat de peisajele României, inclusiv cele mai mari populații de urși, lupi și râși din Europa și pădurile virgine intacte.
Isaiah a discutat despre România în numeroase interviuri de presă din Statele Unite, subliniind misterioasa atmosferă a țării, atât în natura sa, cât și în tradițiile locale.
„Munții Apuseni și Lacul Bâlea au adus unele dificultăți, mai ales în zilele cu ninsoare abundentă. Uneori, camioanele nu puteau urca. Dar echipa de producție a demonstrat o abilitate remarcabilă și am reușit să finalizăm filmările,” povestește George despre provocările întâmpinate.
„Salut, eu sunt Willem!”
Colaborarea dintre echipele internaționale și române a fost foarte bună, cu excepții firești – așa cum se întâmplă în orice producție de amploare, spune George.
„A fost o plăcere deosebită să lucrez alături de Willem Dafoe. Ca fan de mic, a fost un moment ireal interacțiunea cu el, dar acest sentiment a dispărut repede datorită personalității sale.”
Cea mai memorabilă interacțiune a avut loc în prima zi de filmare.
„Când a ajuns la basecamp pentru filmări, a coborât dintr-un BMW alb, arătând impecabil. Era foarte sociabil și m-a observat lângă mașină. La prima ocazie, i-am spus cine sunt și l-am invitat să ne îndreptăm spre costume, moment în care a răspuns: „Salut, eu sunt Willem!”
Vocea sa profundă mi-a amintit de personajul său din „Omul Păianjen”. A fost foarte energic și a început să-mi pună întrebări despre locul de filmare.”},{