Air India a falsificat documente legate de repararea motorului unui Airbus înainte de accidentul grav din iunie

Autoritatea de reglementare a aviației din India a aplicat în martie o sancțiune la Air India Express, divizia „low-cost” a Air India, pentru întârzierea în înlocuirea unor componente ale motorului unui Airbus A320, conform cerințelor agenției europene de siguranță aeriană, precum și pentru falsificarea documentelor care confirmau conformitatea, potrivit unui memorandum guvernamental dezvăluit exclusiv de agenția Reuters.
Într-o declarație adresată agenției Reuters, Air India Express a recunoscut eroarea în fața autorității de reglementare din New Delhi și a anunțat că a implementat „măsuri de remediere” și a introdus „măsuri preventive”.
Compania Air India se află sub observație atentă în urma accidentului aviatic din iunie, când un Boeing Dreamliner s-a prăbușit în Ahmedabad, rezultând în moartea a 241 din cele 242 de persoane aflate la bord. Acest incident este considerat cel mai grav accident aviatic din ultima decade la nivel global și este în continuare investigat.
Problema legată de motorul Airbus operat de Air India Express a fost raportată pe 18 martie, cu câteva luni înainte de accident. Totuși, agenția de reglementare a avertizat atât Air India, mama companiei, cât și în legătură cu operarea a trei avioane Airbus ce aveau inspecții întârziate la toboganele de evacuare, și, de asemenea, a atras atenția asupra „încălcărilor grave” legate de programul de lucru al piloților în luna iunie.
Divizia low-cost a Air India operează zboruri către peste 50 de destinații
Air India Express, o subsidiară a Air India, companie deținută de grupul Tata, operează o flotă de peste 115 aeronave și deserveste mai mult de 50 de destinații, cu aproximativ 500 de zboruri zilnice.
Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației (EASA) a emis în 2023 o directivă privind menținerea navigabilității pentru a remedia o „condiție potential nesigură” la motoarele CFM International LEAP-1A, cerând înlocuirea componentelor precum garniturile de etanșare și piesele rotative, după ce au fost identificate deficiențe în procesul de fabricație.
Directiva menționa că „necorectarea acestei situații poate conduce la cedarea pieselor afectate, ceea ce ar putea avea ca urmare eliberarea de fragmente cu energie ridicată, având potențialul de a provoca daune și de a diminua controlul asupra aeronavei”.
Guvernul indian a avertizat în secret compania aeriană să soluționeze problemele
Un memorandum confidențial al guvernului indian, direcționat către compania aeriană în martie și consultat de Reuters, a evidențiat că o inspecție a Direcției Generale a Aviației Civile (DGCA) a stabilit că modificările necesare ale componentelor nu au fost realizate la motorul unui Airbus A320 „în termenele stabilite.”
„Pentru a da impresia că lucrările au fost realizate în intervalul de timp stabilit, înregistrările AMOS au fost, aparent, modificate sau falsificate,” se arată în document, făcând referire la platforma software AMOS utilizată de companiile aeriene în gestionarea operațiunilor de mentenanță și a stării de navigabilitate.
Modificarea „obligatorie” a fost necesară pentru avionul Air India Express cu numărul VT-ATD, conform memorandumului. Acest avion efectuează, în mod obișnuit, zboruri interne și către rute internaționale, inclusiv Dubai și Muscat.
Neregula „arată lipsa controlului calității de către managerul responsabil,” concluzionează documentul.
Air India susține că situația s-a datorat procesului de transfer de date între platformele sale
Air India Express a declarat agenției Reuters că echipa sa tehnică a întârziat înlocuirea componentelor din cauza migrării datelor în cadrul platformei sale de monitorizare, menționând totodată că problema a fost adresată imediat ce a fost identificată.
Compania nu a specificat când a fost realizată conformarea și nu a comentat direct acuzațiile DGCA referitoare la falsificarea documentelor, dar a declarat că, după redactarea memorandumului din martie, a implementat „măsuri administrative necesare”, inclusiv demiterea managerului de calitate și suspendarea adjunctului responsabil de navigabilitate.
DGCA și agenția europeană de siguranță nu au răspuns solicitărilor agenției Reuters.
Nici Airbus, nici CFM International, un parteneriat între General Electric și Safran, nu au comentat situația.
O „greșeală majoră” a companiei aeriene
O sursă familiarizată cu situația a informat agenția Reuters că neregula a fost immediate sesizată în urma unui audit DGCA în octombrie 2024, iar avionul implicat a efectuat doar câteva zboruri după termenul stabilit pentru înlocuirea pieselor motorului CFM.
„Astfel de probleme trebuie remediate urgent. Aceasta reprezintă o greșeală gravă. Riscurile se amplifică semnificativ când se zboară deasupra apelor sau în apropierea spațiului aerian restricționat,” a declarat Vibhuti Singh, fost expert juridic în cadrul Biroului Indian de Investigații pentru Accidente Aeronautice.
Guvernul indian a informat parlamentul în februarie că, anul trecut, autoritățile au avertizat sau aplicat sancțiuni companiilor aeriene în 23 de cazuri de încălcare a normelor de siguranță, dintre care trei au implicat Air India Express, iar opt Air India.