O țară majoră a ordonat inspecții asupra aeronavele Boeing în urma dezastrului aviatic din India

Autoritățile din India au cerut luni companiilor aeriene să efectueze verificări ale comutatoarelor de combustibil de pe mai multe modele de avioane Boeing. Măsura a fost urmată marți de Coreea de Sud, în contextul unei examinări mai ample a sistemelor de blocare ale acestor comutatoare, care sunt centrale într-o anchetă legată de un accident grav din luna trecută, petrecut la Ahmedabad, conform Reuters.
Aceste precauții adoptate de cele două țări asiatice, precum și de unele companii aeriene din alte state, intervin în ciuda asigurărilor recente din partea Boeing și Administrației Federale a Aviatiei din SUA (FAA) referitoare la siguranța sistemelor de blocare ale comutatoarelor de combustibil pe avioanele sale.
Un raport preliminar referitor la incidentul unei aeronave Boeing 787-8 „Dreamliner” operată de Air India, care a dus la moartea a 260 de persoane, a relevat că aceste comutatoare au trecut rapid din poziția „funcționare” în poziția „oprire” imediat după decolare.
Înregistrarea audio din cabina de pilotaj a surprins unul dintre piloți întrebându-l pe coleg insistent de ce a oprit alimentarea cu combustibil, iar răspunsul a fost că acesta nu a realizat această acțiune.
Raportul menționează o recomandare din 2018 emisă de FAA, care sugera operatorilor mai multor tipuri de aeronave Boeing, inclusiv 787, să verifice sistemul de blocare al comutatoarelor de combustibil pentru a preveni acționarea acestora din greșeală.
Direcția Generală de Aviație Civilă din India a anunțat luni că a emis un ordin pentru investigarea sistemelor de blocare de pe diverse modele Boeing, cum ar fi 787 și 737, ca răspuns la inspecțiile demarate de mai multe companii aeriene indiene și internaționale.
Autoritatea din India observă o piață de aviație rapid în expansiune, fiind a treia cea mai mare din lume. Avioanele Boeing sunt utilizate de majoritatea companiilor aeriene importante din India.
Verificări corespunzătoare la aeronavele Boeing
Companiile aeriene internaționale au declarat pentru Reuters că efectuează verificări ale comutatoarelor de combustibil încă din 2018, conform recomandărilor FAA, printre acestea numărându-se Qantas Airways din Australia și ANA din Japonia.
Alte companii aeriene au anunțat că au început inspecții suplimentare după publicarea raportului preliminar în legătură cu accidentul Air India.
Singapore Airlines a comunicat marți că verificările de precauție efectuate asupra comutatoarelor de combustibil ale flotei sale de avioane 787, inclusiv pentru subsidiara low-cost Scoot, au confirmat funcționarea corespunzătoare a acestora.
Ministerul Transporturilor din Coreea de Sud a ordonat marți companiilor de zbor naționale să efectueze inspecții ale comutatoarelor de combustibil, conform recomandărilor din 2018 ale FAA.
„În acel moment (în 2018), era o măsură opțională și nu a fost implementată complet”, este menționat într-un comunicat de presă.
Korean Air Lines a declarat marți că a început inspecțiile comutatoarelor de combustibil în mod proactiv.
Japan Airlines a confirmat desfășurarea de inspecții în conformitate cu recomandările emise în 2018.
Air India nu a găsit probleme la comutatoarele avioanelor Boeing
O sursă familiarizată cu situația a declarat luni pentru Reuters că grupul Air India a început inspectarea mecanismului de blocare al comutatoarelor de combustibil pentru flotele sale de aeronave Boeing 787 și 737, iar până în prezent nu s-au identificat probleme.
Aproximativ jumătate din avioanele 787 au trecut deja prin verificări, la fel ca aproape toate aeronavele 737, conform sursei, care a solicitat păstrarea anonimatului. Inspecțiile se preconizează că vor fi finalizate în ziua următoare sau, cel târziu, în două zile.
Raportul preliminar legat de accidentul Air India a arătat că operatorul nu a efectuat inspecțiile recomandate de FAA, având în vedere că sfatul din 2018 nu era obligatoriu.
Cu toate acestea, documentul a subliniat că înregistrările de mentenanță indicau că modulul de control al accelerației, care include comutatoarele de combustibil, a fost schimbat în 2019 și 2023 pe aeronava implicată în accident.
Într-un document intern, directorul general al Air India, Campbell Wilson, le-a comunicat angajaților că raportul preliminar nu a identificat nicio defecțiune mecanică sau de întreținere, toate lucrările de întreținere fiind realizate conform cerințelor.