Dubla impunere: Provocări și soluții pentru companiile internaționale din România

Dubla impunere: Provocări și soluții pentru companiile internaționale din România
Adrian Rus, Georgiana Bizdrigheanu, Foto: EY România

Într-un context globalizat și în cadrul expansiunii tranzacțiilor internaționale, dubla impunere a devenit o problemă semnificativă pentru companiile multinaționale active în România. Autoritățile fiscale române desfășoară controale asupra prețurilor de transfer, ceea ce duce adesea la ajustări considerabile ale acestora în cazul contribuabililor locali. Această situație generează neplăceri, deoarece același venit finit ajunge să fie impozitat în două jurisdicții.

Pentru a aborda această problemă, contribuabilii români pot utiliza mai multe instrumente legale menite să conteste și să rezolve situațiile de dublă impozitare. Una dintre cele mai accesibile soluții este contestarea rezultatelor inspecției fiscale. Aceasta implică depunerea unei contestații fiscale și, deoarece astfel de contestații sunt adesea soluționate în favoarea autorităților, urmează respectiv o acțiune în instanță. Totuși, o hotărâre judecătorească nu garantează eliminarea dublei impuneri, dacă contribuabilul nu reușește să conteste eficient evaluările fiscale.

O altă opțiune este depunerea unei plângeri prin intermediul unei proceduri internaționale amiabile, destinată eliminării dublei impuneri.

Datele recente furnizate de OECD pentru perioada 2017 – 2022 indică o creștere semnificativă a numărului cererilor de proceduri amiabile în România. Cererile privind prețurile de transfer au crescut de aproape trei ori de la 16 în 2021 la 46 în 2022, evidențiind o tendință de creștere a conștientizării drepturilor fiscale ale contribuabililor. Un studiu EY din 2024 relevă că 46% dintre respondenți consideră aceste proceduri ca un mecanism eficient pentru soluționarea dublei impozitări.

Cu toate că 37 de cereri au fost soluționate în 2022, este de remarcat faptul că 4 dintre acestea au fost retrase de contribuabil, iar 33 au fost respinse de autoritățile fiscale române ca fiind „nejustificate”. Astfel, cazurile referitoare la prețurile de transfer nu au dus la eliminarea, completă sau parțială, a dublei impuneri.

În conformitate cu rapoartele ANAF, rezultatele inspecțiilor fiscale au dus la stabilirea unei baze de impozitare suplimentare de 865 milioane lei (aproximativ 173 milioane euro) în 2022 și de 940 milioane lei (circa 188 milioane euro) în 2023.

Întrucât ANAF a intensificat controalele privind prețurile de transfer în ultimii ani, rămâne o întrebare deschisă în ce măsură contribuabilii români au acces real la aceste proceduri internaționale care ar trebui să elimine dubla impozitare.

Experiența recentă din România subliniază necesitatea intervenției instanțelor, ce par a fi singurul mediu capabil să faciliteze inițierea procedurilor amiabile suspendate de autoritățile fiscale. Aceasta permite, în cazul în care autoritățile nu ajung la consens, soluționarea cazului de către o comisie de arbitraj.

În acest cadru, companiile din România trebuie să fie bine informate cu privire la drepturile și opțiunile lor, iar dezvoltarea unei strategii eficiente, sprijinită de argumente solide, este crucială pentru succesul în eliminarea dublei impozitări.

Atât în România, cât și pe plan internațional, se preconizează o creștere a disputelor fiscale, în contextul adoptării unor noi reglementări fiscale. Companiile care investesc în revizuirea politicilor de prețuri de transfer vor fi mai bine pregătite pentru a aborda eficient eventualele disputele cu autoritățile fiscale.

Impactul tehnologiei și digitalizării este un subiect central în economia interconectată. Prin implementarea unor sisteme digitale moderne, autoritățile fiscale române ar putea îmbunătăți și simplifica procedurile de soluționare a disputelor fiscale, încurajând o colaborare mai eficientă cu contribuabilii, crescând astfel încrederea în sistemul fiscal.

De exemplu, platformele online care permit contribuabililor să depună documente și să urmărească în timp real statusul plângerilor pot spori transparența și eficiența comunicării, contribuind astfel la o mai bună predictibilitate în soluționarea cererilor de eliminare a dublei impozitări.

Prin urmare, tehnologia poate sprijini un dialog deschis și eficient între contribuabili și autoritățile fiscale. Integrarea digitalizării în procesele fiscale nu doar că poate simplifica eliminarea dublei impozitări, dar va spori și eficiența generală a sistemului fiscal din România.

***

Despre EY România

EY se numără printre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel mondial, cu 395.442 de angajați în peste 700 de birouri în 150 de țări și venituri de aproximativ 49,4 miliarde USD în anul fiscal încheiat pe 30 iunie 2023. Rețeaua noastră globală de resurse permite oferirea de servicii clienților din întreaga lume.

Activă în România din 1992, EY oferă o gamă largă de servicii integrate de audit, consultanță fiscală, juridică, strategie și tranzacții, sprijinind companiile multinaționale și locale printr-o echipă de peste 1.000 de angajați. Birourile noastre sunt localizate în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. În plus, EY România s-a alăturat în 2014 competiției dedicate antreprenoriatului, EY Entrepreneur Of The Year, cu câștigătorul local reprezentând România în finala mondială anuală de la Monte Carlo.

Articol susținut de EY România

Recomandari
Show Cookie Preferences