„Elon s-a trezit în sfârșit”: Musk se străduiește să protejeze Tesla de Trump

„Elon s-a trezit în sfârșit”: Musk se străduiește să protejeze Tesla de Trump
Elon Musk și Donald Trump. Foto: Profimedia

Elon Musk a contribuit cu peste 250 de milioane de dolari la campania lui Donald Trump, dar acum se confruntă cu o problemă care ar putea costa Tesla miliarde, conform Financial Times.

Proiectul de lege promovat de Trump amenință o sursă crucială de profit pentru Tesla, prin eliminarea regulilor care permit companiei să genereze venituri mari din vânzarea certificatelor de emisii.

Legislația recentă complică și mai mult situația companiei, care se confruntă deja cu scăderea vânzărilor și pierderea stimulentelor fiscale pentru vehicule electrice, provocând o reacție puternică din partea lui Musk.

Trump a afirmat că „fără subvenții, Elon ar fi nevoit să închidă afacerea și să se întoarcă acasă, în Africa de Sud”.

Conflictul dintre ei pune în pericol sectoare esențiale ale imperiului de afaceri al lui Musk, lăsând legislatorii republicani într-o poziție dificilă, între președintele SUA și cel mai bogat om din lume.

Antreprenorul Trevor Traina, stabilit în San Francisco și fost ambasador în Austria în timpul primului mandat al lui Trump, a comentat: „Problemele de familie, în cele din urmă, sunt legate de bani.”

„Aceasta nu pare a fi diferită… Miliarde de dolari în subvenții versus sute de milioane în campanii.”

În public, Musk s-a opus proiectului de lege afirmând că acesta ar crește semnificativ deficitul SUA, dar amenințarea la adresa Tesla este, de asemenea, relevantă în discursurile sale.

„Proiectul său de lege, grandios și strălucitor”, se concentrează pe standardele federale pentru eficiența consumului de combustibil (CAFE), penalizând producătorii auto care nu respectă criteriile de eficiență și recompensându-i pe cei care nu emit CO₂.

Profiturile Tesla depind semnificativ de vânzarea acestor credite.

În primul trimestru, dacă nu ar fi fost vânzările de certificate de emisii, Tesla ar fi raportat pierderi. Vânzările de certificate au crescut cu 35%, ajungând la 595 milioane de dolari, depășind venitul net total de 409 milioane de dolari.

Anul trecut, compania a realizat venituri de 2,8 miliarde de dolari din vânzările acestor credite la nivel global, crescând de la 1,8 miliarde de dolari în 2023, reprezentând 39% din venitul net anual de 7,1 miliarde de dolari. De asemenea, Tesla a generat peste 11 miliarde de dolari din 2015.

Proiectul de lege bugetar ar putea anula sistemul de penalizări prin stabilirea amenzilor la zero, iar Tesla este îngrijorată că producătorii auto tradiționali vor înceta să cumpere credite din această cauză, conform unor surse interne.

„Dacă nu există penalizări, nu va mai fi motiv pentru achiziționarea creditelor de conformitate”, a afirmat Dan Becker, directorul Campaniei Safe Climate Transport de la Centrul pentru Diversitate Biologică. „Nu știu cât de costisitoare vor fi aceste modificări în comparație cu impactul pe care Musk l-a avut asupra Tesla.”

Tesla nu își împarte profiturile din creditele de reglementare pe regiuni, dar, potrivit unei surse familiarizate, majoritatea veniturilor provin din SUA.

Impactul asupra profitului Tesla nu va fi instantaneu, deoarece firma are contracte multilaterale cu concurenții, dar unele dintre acestea includ clauze de forță majoră care ar putea permite anularea lor.

Tesla va continua să obțină venituri din vânzările de credite internaționale; recent, a semnat un acord de combinare a emisiilor cu Stellantis, Ford, Mazda, Subaru și Toyota, care ar putea valora mai mult de 1 miliard de euro.

În SUA, perspectivele pentru reactivarea creditelor federale de emisii sunt reduse cât timp Trump își menține funcția. Totuși, California a intentat un proces împotriva administrației pentru a opri închiderea acestei scheme, din care Tesla a obținut cele mai multe credite.

„Există o oarecare activitate pe piața creditelor, dar aceasta a atins o valoare minimă pe termen lung”, a declarat un angajat Tesla. „Trump a acționat rapid și cu multă determinare, iar întregul program ar putea dispărea complet.”

Tesla nu a oferit comentarii la solicitările adresate.

Producătorul auto ar putea avea mult de pierdut din viitoarea politică a lui Trump. Pe lângă vânzarea de vehicule și credite, Tesla produce propriile baterii, dispune de o rețea de aproximativ 2.600 de stații de încărcare în SUA și fabrică panouri solare.

Întreaga sa activitate va suferi de pe urma pierderii sprijinului sau scutirilor federale, cu excepția subvențiilor pentru stocarea energiei. Cele mai dăunătoare vor fi eliminarea creditului fiscal federal de 7.500 de dolari pentru unele achiziții de vehicule electrice.

Ca reacție la comentariile lui Musk, Trump a sugerat că Departamentul pentru Eficiență Guvernamentală (Doge), pe care Musk l-a fondat, ar trebui să anuleze contractele federale ale SpaceX și Tesla.

Tesla a exprimat temeri că politicile tarifare imprevizibile ale lui Trump și războiul comercial cu China îi vor perturba lanțul de aprovizionare, afectând accesul la materiale esențiale.

„Aceste politici sunt dezastroase și o lovitură severă pentru profitul Tesla”, a afirmat un fost director executiv al companiei. „Elon a realizat în sfârșit aceasta, dar este prea târziu și presupune pierderi semnificative.”

Deși Musk are resurse financiare mari pentru a-și susține interesele politice, capacitatea sa de a lucra în favoarea imperiului său pare limitată.

El a ieșit din rolul controversat de la Doge, care a adus simplificări birocratice în luna mai. Tensiunile cu Casa Albă au crescut în iunie, când a criticat sever legislația administrativă emblematică.

Relația dintre Trump și Musk a cunoscut fluctuații mari. Recent, Eric Trump a afirmat că are o mare admirație pentru Musk, considerându-l „unul dintre genii ai vremurilor noastre”.

Însă Musk a intensificat criticile în ultima săptămână, în timp ce legislativele fiscale se apropiau de un vot crucial.

Miliardarul a declarat că toți cei care au votat pentru „cea mai mare creștere a datoriei din istorie ar trebui să se rușineze” și că „vor pierde în alegerile primare următoare”.

Thomas Massie, un republican care s-a opus proiectului de lege, i-a mulțumit lui Musk pentru suportul financiar acordat misiunii sale ca voce independentă.

Însă puțini republicani au fost de acord cu Musk. Cincizeci și trei din cei 53 de senatori republicani au susținut legislația, votul vicepreședintelui fiind decisiv.

Mulți dintre susținătorii lui Musk din afaceri au sprijinit proiectul de lege, care extinde scutirile fiscale. James Fishback, investitor și fost consilier la Doge, a creat un Super PAC pentru a contracara donațiile politice ale lui Musk.

Prevenirea imponederii unor taxe mai mari este esențială, potrivit investitorului în tehnologie Keith Rabois, care a donat peste 2 milioane pentru campania lui Trump.

Proiectul de lege a trecut de votul final al Congresului joi și urmează să ajungă pe biroul președintelui.

Traina, fostul ambasador sub Trump, a declarat: „Îl respect pe Elon, dar cred că Trump este cel mai responsabil în această situație.”

Recomandari
Show Cookie Preferences